Ihopsättningsmetod
Hur gjorde ni när ni satte ihop era kaniner?
Började de träffas på neutral yta?
Hade de dejter eller dygnet runt direkt?
Fick de träffas genom galler innan?
Jag har två kaniner (hane och hona) som bodde ihop tills de blev 12 månader (annan ägare). Sedan tog jag över dem. Nu är hanen kastrerad och det börjar bli dags för ihopsättning. De är nästan 15 månader gamla. De har bott i hagar bredvid varandra och hanen tvättade honan genom gallret innan satte dit tätare galler. Jag funderar på hur jag skall göra.
//
Lucille
Jag har genomfört en ihopsättning tidigare och är i full färd med ytterligare en just nu. Den metoden jag använde är nog den enda (?) jag har läst om på svenska sidor, dvs låta kaninerna gå med galler emellan sig dygnet runt (dubbla galler med avstånd om det är hona + hane och båda är fertila), så länge som möjligt gärna ca 1 månad även om allt verkar bra, och sedan när de visar alla goda tecken på sämja så släpper man ihop dem, inväntar bråk och hoppas att det inte går överstyr bara. Jag försöker det nu med, men det går extremt segt då de slåss genom gallret. Råkade dock på andra metoder på youtube (amerikansk kanal har jag för mig), är dock väldigt skeptisk till dem… så hade tänkt researcha lite mer innan jag yttrar mig om dem. Men generellt skulle jag säga att den "vanliga" metoden känns ganska bra. Man får helt enkelt ge dem massor av tid och tålamod. Det kan ta lång tid innan de kommer överens, eller så kan det gå snabbt, men de behöver ändå tid att vänja sig vid varandra. Ju bättre vänner de är vid ihopsläppet, desto bättre chanser är det att det går bra.
Att kaniner tvättar varandra är ett väldigt gott tecken :) har hört att det är bra om båda tvättar varandra så det inte bara är en. Då kommer de bättre överens. Är det bara en som tvättar hela tiden är det för att den andra bestämmer och kräver att bli tvättad, utan att tvätta tillbaka. Då kan det orsaka osämja som jag förstår det.
#1: Tack för svar!
Särar du på dem ibland när du sätter ihop dem eller sätter du ihop dem en gång och tar aldrig isär dem sen?
Ja, det är bara en som tvättar den andra 😂
Hon har dock gjort ett undantag en gång när han var nykastrerad och var hängig.
//
Lucille
#2 När de väl är ihopsatta ska de helst aldrig separeras då det finns risk att man måste börja om processen igen. De måste liksom göra upp om rang på nytt om det gått för lång tid eller om de fått nya konstiga lukter, typ. Så jag brukar alltid ta med båda till veterinären om det går (man bör nog inte göra det om man åker akut och/eller kaninen måste läggas in, men vid vanliga planerade besök som vaccination, hälsoundersökning m.m. går det bra, dock bäst att fråga veterinären om det är ok). Annars separerar jag aldrig dem :)
Ge det lite tid, och vänta gärna tills du ser att båda iaf tvättar varandra litegrann :) det är nog en bra förutsättning för att det ska funka.