Allergisk mot hö
Hej!
Jag är lettisk mot hö/gräs. Vet ni något hö som är lindrigare mot min allergi, någon hö som jag kan använda?
Det är ju lite beroende på vad du är allergisk mot i höet? Har du gjort allergitest för att få reda på vilka grässorter du inte tål? Då kan det vara lättare att hitta ett hö som inte innehåller dem grässorterna.
Dammfritt hö är alltid viktigt men kan ju vara extra viktigt vid allergi.
Känner du alltid av allergin eller är det främst när du hanterar höet? Har du kanin inne eller ute?
Om du främst känner av det när du hanterar höet kanske någon annan kan fylla på hö till kaninerna? Eller att du får ha munskydd eller liknande när du hanterar höet och vara noga med att tvätta händer och sånt efteråt. Se till att kunna fylla på mycket hö på en gång så man inte behöver springa och fylla på flera gånger om dagen.
Att fukta ner höet lite kan hjälpa mot att partiklar flyger runt (men då kan man bara ge mindre mängd i taget så fuktigt hö inte blir liggande och riskerar att mögla).
Luftrenare kan säkerligen också hjälpa att hålla partiklar nere i luften (om kaninerna bor inne).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Min mamma är allergisk mot timotej, nyklippt gräs å annat. Men hon tål hösilage å mindre dammigt spån. Hon är mest allergisk mot dammet, tror det kanske funkar för dig nu
Meow:3