Lady och Lufsen
Hej! Jag skriver detta bara för att jag är superglad just den här dagen (och igår). Äntligen har min mamma gått med på att jag ska få kanin! Inte vilka som helst, utan mina kusiners som inte har tid. Kaninerna är lejonhuvade dvärgvädurer och är ca 5 år. Hur länge kommer de att leva? Jag läste runt på sidan, men hittade inga exakta svar. Snälla hjälp!
~Bästa Lukas~
Verona=🖤
Tacksam för snabbt svar
~Bästa Lukas~
Verona=🖤
Det är ju olika från kanin till kanin, men kanske 8-12 år. Är honan kastrerad?
//
Lucille
#2: Jag vet inte riktigt, tror det.
~Bästa Lukas~
Verona=🖤
Tack för svaret🙂
~Bästa Lukas~
Verona=🖤
#3: Om hon är kastrerad har hon ingen livmoder, så då kan hon inte dö av livmoderhalscancer. Det är jättevanligt att dö av det efter 3 års ålder.
Varsågod!
//
Lucille
Tack så mycket igen😊
~Bästa Lukas~
Verona=🖤
Det är många faktorer som spelar in hur gamla dem kan bli. Skötsel , ras, gener är bara några av dem.
Lite samma som med hundar blir de små raserna oftare äldre än de stora raserna (men finns alltid undantag).
En kanin som fått bra foder och Motion under livet har större chans att bli äldre än en felutfodrad stillasittande bur kanin. Kastrerade honor och också bättre förutsättningar att bli äldre.
Själv har jag haft flertalet angorakaniner (en ras som tyvärr ofta inte blir supergamla) och konstigt nog så den av mina som blev äldst var den som hade en kronisk sjukdom från födseln (och var pga den blind). Mina övriga, som varit fullt friska hela sina liv, blev betydligt yngre (min första fick en hjärttumör och dog straxt innan hon skulle blivit fem) så det är omöjligt att säga säkert hur gamla de kan bli.
Men som sagt, eftersom de är dvärgkaniner har de större chans att bli riktigt gamla speciellt om de haft bra skötsel och foder fram tills nu (och såklart fortsätter få bra skötsel ;)).
Den med stående öron ser ut att vara mer fluffig så kom ihåg att sköta pälsen ordentligt och klipp gärna ner den med jämna mellanrum (speciellt sommartid och speciellt öronen då eftersom öronen är deras sett att hålla sig svala när det blir varmt) så den slipper få problem med tovor (och hud relaterade problem som lätt kan uppkomma med lång päls då det blir svårt för dem att komma åt att putsa sig ordentligt).
Lycka till med de små fluffbollarna!
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#7: Tack så mycket!
~Bästa Lukas~
Verona=🖤
Vanligtvis lever kaniner mellan 7-12 år men kan bli både äldre och yngre. Som sagt så beror det på kosten, Motion m.m. Även ras osv. Sedan kan ju kaniner dö av vissa sjukdomar som man bör akta sig mot vilket man gör med bra skötsel. ❤️
✨Ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid.✨
Tack❤️
~Bästa Lukas~
Verona=🖤