Kanin iFokus

Kanin

Etiketterbeteende-hälsa-och-skötselallmänt
Läst 254 ggr
[Jojjo81]
0

Sätta ihop kaniner

Jag har en kanin hona på 2 år som är kastrerad. Köpte för två veckor sedan en kanin hane som nu är 10 v. Har låtit dom nosa på varandra genom galler men honan försöker bara bita honom. Men vet att det kan ta ett tag innan dom kan bli sams. Hon är ju så mycket större så han har ju inte någon chans att försvara sig. Om två veckor ska jag köpa en hona på 8 v då jag vill para hanen och den nya honan när dom blivit så pass gamla att dom är redo för de.
Min fråga är nu, Kan jag försöka få alla att bo i samma Hage och sen ta bort hanen när han är könsmogen och sen flytta in honan till honom, eller ska jag låta hanen bo ensam och sätta ihop honorna, eller ska den nya honan bo själv och hanen och den kastrerade honan bo ihop.
Alltså 3 kaniner och vilka kan jag låta bo tillsamman eller inte?

Jojjo908822
1

Jag tycker att de skall bo separat tills parningen. Sedan kan du kastrera hanen och fundera på ihopsättning. Jag tycker att det är dags att sätta ihop den nya honan med andra när ungarna flyttat ut. Om du vill kan du ju börja med att sätta ihop gamla honan och hanen innan dess. Men det kanske blir bäst att sätta ihop de två som verkar fungera bäst tillsammans först och sedan försöka få in den tredje.

Om du sätter ihop ungarna nu får de separeras senare och då måste de sättas ihop igen. Då blir det att bestämma rangordning en gång till.

//
Lucille

Jojjo908822
1

Fint användarnamn förresten!

//
Lucille

sp0ngeb0b
2

Det blir ju mycket att tänka på. Håller med #1 att det är bäst att vänta. Men vad ska du göra med ungarna sen? Ska de bo med resterande kaniner?

[Jojjo81]
0

Tack för svar.
Jag hade tänkt behålla någon unge och sen sälja några. Men den jag behåller får ju nog bli en hona om jag ska kunna ha alla tillsamman i slutändan.

[Jojjo81]
0

#2: Haha ja ;)

[Jojjo81]
0

Hur länge kan pappan bo med mamman efter PARNING?

sp0ngeb0b
1

Okej så du ska ta ungar för att du vill behålla en? Är det inte bättre bara att köpa/adoptera en annan kanin då i stället? Då sparar du tid, energi osv och sätter inte onödiga kaniner till världen. :) Och du kan sätta ihop alla i princip direkt.

Springflower_Haruki
1

#7: jag håller med. Tycker inte du ska ta onödiga ungar även om de är jättesöta. Det finns mer än bara att ta ungar på några kaniner. Du måste ha en fullständig historik upp emot 5 generationer tillbaka på båda kaninerna. De måste båda undersökas och godkännas. Du måste lägga flera timmar om dagen med att hålla och kela kaninerna så de inte blir aggressiva. Du måste ha otroligt stort utrymme för får du flera hanar måste du kunna ha en bur till varje. Tänk om du får tio hanar har du då platsen att ha tio burar. När du tar kaninungar ska du alltid tänka på de västa som kan hända och ha plats/ pengar och tid för det. Om mamman spelar ut ungarna? Om de får andra problem? M.m. Det finns uppfödare av orsaker. Tycker det är smartare att bara ha denna hane, sätt ihop han med honan och kastrera honom när han är redo. Sedan om du vill ha fler kaniner då kan du skaffa det. Men som sagt ska du bara behålla en och bara en en gångs grej är det bara onödigt. Adoptera istället🥰

[Jojjo81]
0

#8: Det va väldigt många måsten, men många av dom uppfyller jag. Har stor plats, massa tid att umgås så dom inte blir aggressiva, pengar till veterinärbesök osv. Har aldrig sagt att jag skrivit i sten att jag bara ska behålla just EN unge, eller att det skulle vara en engångsgrej, eller att det bara är kelkaniner jag håller på med och har redan folk som vill köpa.
Dom som är uppfödare nu startade säkert oxå med en kanin som jag och sen köpte en till för att para.

Förstår inte varför folk inte bara kan svara på frågan man ställer utan ska stå och peka med hela handen å säga gör si och gör så, utan att ha satt sig in i HELA situationen.

Men jag förstår din oro men min fråga va inte om jag ska para eller adoptera eller skaffa eller inte skaffa ungar.

Springflower_Haruki
0

#9: jag svarade på din fråga och följde upp med att ifråga sätta vad du gör och sedan gjorde jag ett antagande som jag sedan kritiserade. Du kan sedan påvisa att mitt antagande är inkorrekt och då är min kritik invalid, då min oro bara ligger i mitt antagande. Tycker fortfarande det finns tillräckligt med kaniner men det är min åsikt. Så länge du gör det korrekt så spelar det ingen roll. Uppfödar lisens får du i kanin klubben sedan också så du vet det. En summa man betalar varje år!

[Jojjo81]
0

#10: Känner inte att jag fick svar på min fråga av dig. Min fråga löd
Kan jag försöka få alla att bo i samma Hage och sen ta bort hanen när han är könsmogen och sen flytta in honan till honom, eller ska jag låta hanen bo ensam och sätta ihop honorna, eller ska den nya honan bo själv och hanen och den kastrerade honan bo ihop.
Alltså 3 kaniner och vilka kan jag låta bo tillsamman eller inte?

Frågade inte om det är onödigt att skaffa ungar eller vart man får uppfödar licens. Vet redan att det finns många kaniner och vart man skaffar de. Men har inte bett om att få dom råden. Du får de å låta som jag skulle va den enda som skaffar ungar utan licens.

sp0ngeb0b
1

Anledningen till att folk ifrågasätter sådant här är att det är så OTROLIGT vanligt att folk tar ungar bara för att det känns kul och mysigt. Utan att tänka på konsekvenserna. Har själv en bekant som gjorde det, och erkände sitt misstag i efterhand när hen insåg hur svårt det var att hitta nya hem till ungarna. Och då hade hen ändå flera hem som var intresserade innan. Men man vet aldrig hur många ungar det blir, eller om de verkligen vill när det kommer till kritan, eller om de måste lämna tillbaka ungen om det inte fungerar av någon anledning. Och anledningen till att det kan vara förbaskat svårt att hitta nya hem är dels för att det bokstavligen KRYLLAR av oönskade kaniner som desperat behöver nya hem. Omplaceringshem är fulla. Kaniner dumpas i skogen. Samtidigt kryllar det också av uppfödare som producerar nya ungar, av vilken anledning? Det kan då inte vara för djurens skull, för om man verkligen bryr sig om det allra bästa för djuren, då sätter man inga nya ungar till världen innan alla omplaceringskaniner är adopterade.

Så… poängen är alltså att vi bryr oss om djuren som inte har några hem och vill bara se så att de som planerar att ta kullar verkligen har tänkt igenom det till 100%. Säger inte att alla som kommenterar tycker exakt som jag, men poängen är densamma. Du gör givetvis som du vill men jag vill bara göra vad jag kan för att inte antalet oönskade kaniner ska öka ännu mer.

Springflower_Haruki
0

#12: tack, precis det jag försökte formulera! Håller helt med☺️

Springflower_Haruki
0

#11: skrev att jag höll med tidigare kommentar som gav dig svar på frågan i hur du skulle göra.

[Jojjo81]
0

#12: Jag förstår att du tänker på djuren och jag är inte minsta djurvän bara för jag frågar vilka av mina tre kaniner som jag ska sätta ihop med vem till en början. Sen om jag funderar på att para två av dom nästa år eller inte, de va inget jag behövde ha svar då de inte hörde till frågan.

Har hållit på med hunduppfödning i 25 år, så ska nog lösa de här oxå ska du se. Du behöver inte oroa dig

sp0ngeb0b
0

Jag är inte orolig för att du ska "lösa" det, jag är orolig för kaniner vars liv blir ett helvete på grund av att de är oönskade, släpps ut i skogen osv… men jag har redan förklarat min ståndpunkt. Synd att du inte håller med bara.

Leja1
0

Håller med Jojjo81. Ställer man en fråga här inne så vill man ha svar på den. Varför dra upp massa annat onödigt.
sp0ngeb0b gör en egen tråd om det du vill diskutera