Hjälp mig
Min kanin hona fyller 2 år idag. Hon har en JÄTTE stor dubbelhaka som jag inte vill ska finns där. Jag försöker gå ut med henne mycket men dubbelhakan vill inte försvinna. Jag ger henne kanske 1dl pellets per dag. Kan någon hjälpa mig eller ge något tips??
Är hon tjock i övrigt?
Vad väger hon?
//
Lucille
#1: hon är inte tjock, vet inte direkt vad hon väger men runt 2-3kg
Det är kanske svårt att få bort dubbelhakan om hon inte behöver bli smalare i övrigt. Men du kan minska pelletsen om du vill. 1 dl motsvarar ungefär 6 msk, vilket är ganska mycket. Alla säger olika om hur mycket pellets en kanin behöver, men tror att det är vanligt att ge 1-2 msk per kg. En del ger inget pellets alls och en del ger mer.
//
Lucille
#3: tack så jätte mycket
Honor brukar oftas ha lättare att få dubbelhaka en hanarna. I alla fall från min erfarenhet där alla honor jag har haft har haft dubbelhaka. Det är ingen som man bara, kan få bort på en dag. Sålänge hon har bra hull och vikt så är dubbelhakan ingen farlig. (Såvidare det inte är en tumör, vilket jag inte tror)
Men minska på pelletsen iallafall. För många kaniner räcket det med 2 msk pellets per dag.
#0 Hej!
Vad är det för ras/rasblandning (spelar ju stor roll när det gäller att veta om en 2-3 kg kanin är tjock eller inte).
Bor hon ute eller inne? Pellets (och annat kraftfoder) är egentligen ingenting som behövs, kaniner behöver HÖ. Dock kan det behövas under vintern om kaninen bor ute (och vissa raser har större behov av det än andra för att ligga bra i hullet, framförallt "produktionskaniner" och dylikt).
Sen är det skillnad på dubbelhaka = fett i och hakpåse = bara (mest) päls också. Dubbelhaka = överviktig kanin. Hakpåse kan vara genetiskt/något som honor i vissa raser tenderar att få och beror inte nödvändigtvis på att kaninen är överviktig.
Mvh/Chinesecrestedlover
#6: det är en vädur (vet inte riktigt om det är en fransk) hon är iallafall inte överviktig men min kompis sa att det var en dubbelhaka. Och hon är inne för det mesta men på sommaren brukar hon vara ute (både natt och dag)
Vissa kaniner har ett hudveck under hakan som ser ut som en dubbelhaka. Den kallas också dröglapp. Det är vanligare att honkaniner har dröglapp men det är inte något onormalt. Om en kanin med dröglapp blir överviktig samlas det ffa fett i dröglappen och den blir alt mer påtaglig och synlig.
#8: min kanin är inte överviktig?
#9 Om hon inte är överviktig är det ingen fara. Den kommer troligtvis inte försvinna då heller. Är det bara något estetiskt tycker jag du ska släppa det. Min honkanin hade ganska stor hakpåse men den har försvunnit helt efter hon kastrerades. Har läst att de har det som reserv ifall de skulle bli dräktiga, så det kanske är därför den försvann vid kastrering.
#10: jo precis den kan försvinna avkastning men oftast är det bara en estetisk grej som man inte ska bry sig om🥰
#11: av kastrering* här går det lite snabbt i skrivandet😂
#11 Precis! Supervanligt är det så inget konstigt alls, inget att vara rädd för, inget att skämmas för och inget att bry sig om överhuvudtaget. Jag tycker det är lite charmigt med stora hakpåsar :D