Varannan vecka?
Jag ska ha en kanin under sommaren. Men problemet är att jag bor både hos mamma och pappa. Är två veckor på vardera ställe. Men har snackat med ägaren och hon tror det funkar bra då den ska vara frigående i mitt rum och jag hade tänkt att ha likadana hus, filtar mm. Men i början ska den endast bo hos mamma i ca 4 veckor. Tar gärna emot tips? vad ni tycker. Det är ju även jag som tar hand om den så den blir ju van vid mig
Kaniner överlag gillar verkligen inte att bli flyttade enligt vad jag förstått. De tycker om att vara hemma där de är trygga, helst ska det inte vara något nytt som händer, allt ska vara som vanligt osv. Då känner kaniner sig trygga. Därför skulle jag inte rekommendera att flytta en kanin så mycket. Med det sagt finns det så klart undantag, det finns säkert kaniner som inte har några problem alls med att flytta. Och allt är ju individuellt. Du kan ju alltid prova om du vill men räkna med att kaninen blir rejält obekväm och kanske får svårare att lita på dig osv. Och så måste du ha en backup plan ifall det inte skulle funka att ta med sig den - kan du lämna tillbaka den? Kan du lämna den hos den ena föräldern? Eller något annat.
Om du har möjligheten skulle jag rekommendera att ta med dig så mycket som möjligt av kaninens saker när/om du flyttar den. För kaninen bryr sig nog inte så mycket om sakerna är likadana, men den bryr sig väldigt mycket om lukter. Jag hade med mig mina kaniner till mina föräldrars hus i två veckor en gång. Då tog jag med flera mattor, deras hus, toalåda, höhäck, filtar, leksaker osv. Ja, jag tog med allt som de brukade använda mycket och som luktade som dem, för att de skulle känna sig trygga med den nya platsen. Och det gick bra, de kändes inte alls osäkra eller obekväma faktiskt!
#1: Jag håller med att det kan vara svårt, men beror på kaninen. Vet du hur kaninen är? Min ena kanin anpassar sig jättelätt till förändringar och hade nog klarat av upplägget, men inte det andra. Hon avskyr förändringar och blir stressad. När hon kom till mig tog det fyra veckor för henne att ens börja vara i vissa delar av hagen och utforska. Hon blev plötsligt som en annan kanin! Är inte någon av dina föräldrar intresserad av kaniner? Isf kan kaninen bo där hela sommaren om det inte funkar.
//
Lucille
#1: jag hade tänkt att ta med grejer till den och ha så stor likhet i rummet som möjligt ska även sova med filtarna som ska ligga på golvet innan. Då kommer den kännas lukten av hemma när jag har den hos pappa
Jag har ett par kaniner. En hane (3 år) och en hona 2 (år). Jag bor varannan vecka hos mina föräldrar och jag har flyttat mina kaniner sen jag fick de vid 8 veckor. De gillar inte bilresan så mycket men är den längre än 10-20 min brukar de vänja sig och slappnar av mer. Hanen är mer spänd. Dock så är de helt okej när vi kommer fram. Honan som liten hade små problem men nu inga alls. De följer men till stugan och ibland när jag handlar eller går ut och går. Men jag har turen att mina kaniner älskar mig och min vardag. Men de är 99.9% av tiden hemma där de är säkra. Jag flyttar inga saker men rör heller inte om. De är frigående utomhus på min altan respektive en Hage. Och det är alltid likadant som när de lämnade de. Så de känner sig alltid som hemma. Börjar äta/ dricka direkt och har aldrig påverkat min relation men mina kaniner. Båda älskar att kela och kan pussa ihjäl mig ibland😂 som sagt, de bryr sig mer om bilresan än själva flytten men efter så lång tid är de generellt rätt chill med de.
#4: men detta är mina kaniner och vet att min ras: liten Rex är mycket mer social och framåt. Vilket underlättar. Detta är tyvärr inte sanningen för många kaniner då många föredrar det stabila hemma.