Kanin iFokus

Kanin

Etiketterbeteende-hälsa-och-skötselallmäntkastrering
Läst 181 ggr
gizzardwizzard
0

Kastrera hane

Hej jag funderar på att kastrera min dvärgvädurshane nästa vecka, 5 dagar innan han blir 5 månader. Dom rekommenderar 6 månader men är okej med 5 månader. Han har varit könsmogen rätt länge och det märks tydligt, han bajsar utanför lådan vilket han inte gjort tidigare och hans beteende har ändrats. Kulorna har ramlat ned.
Jag undrar om det gör stor skillnad att kastrera honom några dagar innan han blir 5 månader jämfört med om jag skulle boka nästa tillgängliga dag för kastrering som är dagen efter att han blivit 5 månader. Vad är säkrast? Jag tror ju inte han kommer bli större än vad han är nu.

Jojjo908822
0

Jag tror inte att några dagar gör någon skillnad, men om jag hade varit du hade jag väntat till ca 6 månader. Eller är det väldigt bråttom?

//
Lucille

Jojjo908822
0

Man brukar rekommendera 6 månader för att kanin skall orka med narkosen på bästa sätt.

//
Lucille

Fridaaaa
0

Hans tillväxt kommer inte påverkas
Nej det kommer inte påverka negativt eller så att kastrera vid 5 månaders ålder.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Springflower_Haruki
0

En kanin kan kastrerad redan vid 10v. Huvudfokuset är om kulorna ramlat ner vilket oftast sker runt 6 månader. Har de gjort de så går det super bra. Narkosen har ingen påverkan på kaninen om den är yngre, veterinärerna söver mycket mindre djur än kaniner.

Jojjo908822
0

Det är möjligt att kaniner kan kastreras redan vid 10 veckor, men jag tänker att de flesta veterinärer har åldersgräns på kastreringen av en anledning. Jag skulle personligen ha väntat med att kastrera min kanin även om kulorna trillat ner.

//
Lucille

Springflower_Haruki
0

#5: jo men precis! Men känner att vid 5 månader om man pratar och överlägger men veterinär kan det vara okej om de säger så☺️

gizzardwizzard
0

#5: Jag har bokat nu 3 dagar innan han blir 5 månader. Den kliniken det fick bli kastrerar från 4 månader.

Springflower_Haruki
0

#7: super! Smart val🥰