SNÄLLA HJÄLP😭😭
Varje natt så tänker jag på vad som skulle kunna hända med mina kaniner under natten, tillexempel att dom blir uppätna av grannens katt eller av en räv eller orm😢😢 jag hatar den tanken men jag fortsätter bara att tänka så, snälla kan någon säga något jag kan göra för att komma bort från det känslan.
Ja så kan de gå om man har sina kaniner utomhus. Du får ha ordentligt nät helt enkelt.
Jag har typ en sådan här bur till min kanin och under natten får hon inte vara i den nedre delen utan är inlåst i övre delen. Jag har inget hänglås utan ett "glidlås" enligt bild som är omöjligt för vilda djur att ta sig igenom.
Min bur har jag byggt själv och har ett stadigt nät köpt på granngården rund nedre delen, har även på botten för att hon inte ska kunna gräva sig ut eller något gräva sig in.
Det är jobbiga känslor men bygg ordentligt så försvinner mycket oro. Då man älskar sina bollar finns alltid en viss oro kvar men den får man lära sig leva med <3
☀️ skiner alltid bakom molnen
❇️ Mañana es un otro día ❇️
Sajtvärd på Lenormand
- Redigerat 2021-04-27 21:26 av åkerhumla
#1: jag har liksom 5 säkerhetslås på dörren och nät av stark metal på fönstrerna men jag kan fortfarande inte komma iväg från den känslan
#2: jag har mina kaniner i min lekstuga med jättemånga säkerhetslås och stark metal på fönstrerna men den är sååå svårt att komma ifrån känslan :((
Men varför inte ha kaninen inne istället? Det är väl inget liv för en kanin att sitta ensam inlåst i en lekstuga skild från resten av familjen? Kaniner är sociala djur som behöver stimulans.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Såg nu att du tydligen har fler än en kanin i lekstugan, men min synpunkt kvarstår. Kaniner behöver mer stimulans än så, och om du blir orolig av att ha kaninerna där så låter det inte som någon bra lösning.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag tror inte att det är någon fara, men vet inte vad jag skall säga för att lugna dig. De bor ju inte i en vanlig utebur, utan i en lekstuga. Du har haspar. Hur hade du tänkt att andra djur skall ta sig in?
//
Lucille
#5: alla har inte möjlighet att ha sin/sina kaniner inne, vilket vi får acceptera, och det hjälper inte TS att komma över sina dåliga tankar med att spä på det med dåligt samvete.
☀️ skiner alltid bakom molnen
❇️ Mañana es un otro día ❇️
Sajtvärd på Lenormand
#7: jag vet att det inte skulle gå för andra djur att komma in där
Kaniner har alltid varit ute i burar där de är skyddade från väder och vind och kan ligga på hö.
Tycker du kan koppla av och vara trygg att de är trygga därute, prata med dina föräldrar om du får ha en nattbur i ditt rum så du får sova på natten så du klarar skolan.
Vi har förmåga att måla ut faror, det finns kvar i oss för att kunna skydda oss och vår boskap. Kram från WL
Jag tror att du har sk katastroftankar. Du tänker det värsta fast att det inte är troligt att det händer. Om oron är jobbig rekommenderar jag att gå till psykolog online. Du kan gå till tex PrataMera. Jag har gått där och jag är nöjd. Där pratar man bland annat om olika verktyg för att minska/lära sig leva med oron. Det är väldigt billigt och högkostnadsskyddet gäller. Men bokar en tid och så pratar man med en psykolog på Internet i 30 min. De har även ett program på Internet där man kan jobba med sin oro själv. Kanske låter som ett stort steg att börja gå hos psykolog, men de är faktiskt bra och man behöver inte vara sjuk eller så för att gå där. Det är inom primärvården.
//
Lucille
#12: tack så mycket