Beroende på ras?
Hej alla okunniga som kunniga!
Jag har en liten fråga..
Jag har skälv både hamster,kanin och råtta.
Men jag vet att hamster beter sig annorlunda beroende på ras.
Är det så med kanin?
Är lite sugen på en angora, är det någon som vet om en sån tjej skulle passa bra till en lejonhuvad hane?
Angora skulle jag inte rekommendera som ren sällskapskanin.
Varför inte en till lejonhuvad kanin?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1: Jag vet faktiskt inte, är bara inte så sugen på en till..
Är det bäst att ha samma ras funkar det inte med olika?
#2 Nej olika raser fungerar, allting hänger på individ om de fungerar ihop eller inte, samt ytan och inte beroende på ras :)
Vill du enbart ha långhårig? Annars är holländsk kanin mysig ras
#3: Bryr mig faktiskt inte så mycket om dom är långhåriga eller korthåriga, tycker mest mitt intresse på raden som är viktig.
#3: förlåt om jag verkar jobbig..:(
Men varför är inte angora bra som ren sällskapskankn?:)
#4 Ok tänkte mest eftersom du var sugen på angora och har en lejonhuvad :)
"mitt intresse på raden som är viktig"?
Ja det skiljer sig på raser, men inte så stort som tex på hundraser.
#5 Angora ska klippas minst var tre månad tex.
#6: skulle skriva rasen😂
Men kan man klippa en angora själv då eller måste man åka till någon veterinär?:)
#7 Nej det kan man göra själv, om man lärt sig hur man ska göra
Som inbiten angora älskar (med fler års erfarenhet av angora) så rekommenderar jag inte angora (eller annan långhårig ras för den delen) som ren sällskap speciellt om man inte har stort intresse för pälsvård!
Har man otur får man en individ med mycket ull och lite täckhår vilket ökar risken för tovor speciellt om pälsen blir lite fuktig eller blöt (som vid utevistelse). Ska man ha angoran som ren sällskap (och inte vill använda ullen) skulle jag också rekommendera att man klipper dem oftare än vart tredje månad (min senaste angora klippte jag oftast oftare än vart annan månad när han blev äldre för han började få hudproblem när pälsen blev för lång plus att han hade päls som lätt tovade sig (fick till och med tovor mellan tårna).
Har man otur får man även en håröm kanin (har haft en sådan) och då tar det lång tid att klippa och man får vara extra vaksam för tovor! Har man dessutom svårt att själv lära sig klippa (gör man fel är det lätt att råka klippa i huden speciellt om de redan har tovor) så måste man se till att ha någon annan som kan göra det.
Vill du ha en riktigt trevlig och mysig sällskapskanin som är lite större än lejonhuvad skulle jag rekommendera holländare! Min kompis har en och han är sjukt social och mysig! Vilket få av mina angoror varit, även om flera av dem gilla gos var de betydligt mer självständiga än de holländare jag träffat (min senaste angora var ingen man gosa med om han inte råka vilja göra det just då och bara för så länge som han ville och helst bara om jag satt/stod superobekvämt :P).
Som sagts innan är det inte lika extrem skillnad på kaninraser som hos hundar men det finns stora skillnader hos de raser som avlats mer för sällskap jämfört med de som avlats för enbart utställning eller produktion.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jag är ju en gallen advocate för liten Rex/ rex. sen finns det en del jobbiga saker med rasen som jag tänker ta upp i detta inlägg.
Fördelar:
De är otroligt sociala, och vill vara med på ALLT! (De är dock som vanliga kaniner och sover på dagen så de blir ju inte ledsna när man är i skolan/ jobbar)
De är fantastiskt kärleksfulla, de älskar att pussas och får favorit personer som de helt faller för om man får ett bra band. De värderar även banden man har otroligt högt.
De kan vara keliga, detta kan vara en negativ. Mina kaniner är otroligt keliga och älskar att mysa men detta är för att min uppfödare avlade på det. Rasen kan dock vara lite mer lekig än kelig.
Pälsvård är oexciterade. De har otroligt len (lenaste pälsen som finns) och tätt päls som knappt behöver någon vård. Jag kammar igenom 2 gånger om året.
De är lättlärda och otroligt smarta. De lär sig trix lätt. Är bra på hoppträning och är duktiga på att veta hur man tiger mat från matte…..suck.
Om jag skulle jämföra rasen är de som en Holden retriver. Otrolig sociala, men alla och lekiga. Vill alltid vara med. Kanske lite väll stisiga för vissa. Men också otroligt måna om dig och att lära sig.
Nu det negativa:
De får lätt trycksår. Dessa sår uppstår under fotsulorna och kan orsaka extrema konsekvenser så långt som amputering om man lämnar det obehandlat. Orsaken att det får de lätt är då de bara har ett lager päls jämfört med andra raser.
Man måste ha bra koll på de och ha extremt säkra burar. De är otroligt smarta. Min förra kanin lärde sig hur man öppnade buren och rymde från den.
Man måste ha koll på vikten då när de är överviktiga så är de ännu högre chans att de får trycksår.
De kan bli för lekiga och för lite kel, för vissa. Själv har jag aldrig upplevt det. Min ena hona är lite mer half half men min hane kan sitta i timmar och kela.
Kommer inte på något mer just nu! Men jag älskar denna ras och deras negativa sidor är inget i jämförelse med de bra!!🥰