Rött kiss
Ja, det kan vara farligt. Men det behöver inte vara det. När jag kontaktade veterinär online när min kanin kissade rött tyckte hon att jag skulle vänta i 2,5 dygn med att gå till fysisk veterinär och då försöka ta med urinprov MEN åka in innan dess om kaninen agerade onormalt, som tex var mindre aktiv. Men min kanins kiss var inte så rött som på dina bildder. Beter sig din kanin normalt? Är hon extra trött? Äter och dricker och bajsar hon som vanligt?
//
Lucille
Från FirstVet:
” Kaniner kan normalt utsöndra ett rött färgämne som kallas porfyrin i urinen. Ibland utsöndras färgämnet i samband med att kaninen har ätit vissa grönsaker och örter. Man vet i dagsläget inte exakt varför kaniner utsöndrar porfyrin i urinen.Tyvärr kan kaniner även kissa rött p.g.a. blod i urinen i samband med t.ex. urinvägsinfektioner, problem med urinstenar och livmodersjukdomar. Genom ett fysiskt besök hos veterinär på klinik kan man skilja mellan porfyrin och blod i urinen genom olika analysmetoder.”
//
Lucille
Om du behöver ha med urinprov, byt ut materialet i toalådan mot något som inte binder vätska, som tex popcorn-kärnor och ta med så färskt kiss som möjligt i en burk.
//
Lucille
Okej tack jag ska vänta och så hon beter sig normalt. Hittills hoppar hon omkring som vanligt och äter.
Precis som föregående personer skrivit måste det inte vara farligt men kan vara det. Får kaninen exempelvis mycket maskrosblad eller morötter kan de kissa rött naturligt och då är det ingen fara. Men som tidigare skrivit så är det bra om du fortsätter titta på hur hon äter, dricker, bajsar, rör på sig osv. Märker du något annorlunda i beteendet bör du nog kontakta veterinär för vidare utvärdering. Hoppas hon blir bättre!