Klippa klor snett
Hej !
Min kompis brukar ofta säga till mig att jag måste klippa min kanins klor snett för att de ska ha någon klo kvar stämmer detta ? Jag brukar klippa rakt för att jag tycker det är svårt att klippa snett.
"För att de ska ha någon klo kvar"? Fattar inte riktigt vad kompisen menar med det…
Jag har också hört att man ska klippa snett, dvs så själva den "klippta ytan" blir neråt mot marken. Minns inte varför, men det är ju så formen blir naturligt så det är säkert därför. Jag försöker klippa lite snett, ibland är det svårt pga bångstyriga kaniner. Huvudsaken är att de klipps ordentligt känner jag mest. Att klippa snett kan ju i så fall vara nästa steg liksom.
Okej tror min kompis menar att kaniner inte tycker om att ha typ platta klor min kanin kan vara lite svår att klippa för att hon hatar det och så har hon så himla mycket päls och så börjar hon slicka mig hela tiden hahah ☺️
#2 Som sagt, tror att det viktigaste är att klippa dem överhuvudtaget. Så fokusera på att få dem ordentligt klippta. Skulle du sedan hitta något bra knep som funkar kan du ju prova att klippa dem snett. Men de slits ner och blir sneda av sig själva annars så det är nog inte hela världen.
#3: jag är lite rädd att klippa min kanins klor för jag vill liksom inte göra illa henne eller att det ska börja blöda. Hur långt in ska jag klippa? (Jag har haft min kanin i tvåbarnsmamma och jag har ännu inte klippt som själv utan det har min kompis gjort🤫😬)
#4 Vilken färg? har din kanins klor? Är de vita kan du tydligt se pulpan. Den är rosa och är i mitten av klon längst in. Den ska du inte klippa i men du kan klippa nästan ända in till den. Men skulle du råka klippa i den så gör det inte så mycket. Kaninen blir troligtvis rädd och rycker åt sig tassen men du kan ha blodstoppande medel nära till hans för att dutta på ifall att det skulle hända. Det finns speciella medel för det, men det funkar också med potatismjöl. Är klorna svarta är det jättesvårt att se pulpan, men det funkar om du håller en ficklampa (eller lyser med mobilen t.ex.) bakom klon så kan du se var pulpan är.
Jag undrar oxå hur långt in man kan klippa är rädd att klippa för nära klorna 😅
#7 Där ser du ju tydligt pulpan, dvs det rosa inuti klon. Jag skulle sikta på att klippa typ 1-2 millimeter ifrån den. Så nära som möjligt, men man kan inte klippa ända inpå för då kan det hända att det blir ett sår :) Om kaninen har svarta klor är det som sagt svårare att se men man kan se den om man håller en lampa bakom.
Okej 🙏