Grävlåda, material och jord??
Ska antingen köpa eller montera en grävlåda till mina kaniner (båda är 50% japan och 50% gotland/silver, så mellanstora). Funderar på att skaffa en plastlåda och sen "bygga in" den i en plattform längst bak i skjulet. Vill ha så stort som möjligt, men fungerar en SAMLA låda från IKEA? Eller är det bättre att göra en av trä? Är dock lite rädd att de skulle bita sönder en utav trä?
Hur hög kan den vara?
Vilken jord är bäst att ha i den?
Många frågor hehe, men vill göra det bästa för dem
Jag tänker att den måste ha väldigt höga kanter då grävmaterialet kommer att sprätta runt som bara den annars. Jag gjorde en enkel variant till mina kaniner, de är visserligen dvärgkaniner så du behöver nog större. Men själva lådan var en vanlig stor förvaringslåda i plast. Den var kanske dubbelt så hög som kaninerna. Fyllde med 1 påse sandlådesand, blev kanske ca 15 cm djupt. Så då blev det att när kaninerna satt på sanden var kanterna (från sanden och uppåt) lite högre än kaninen. Det funkade bra, det kom inte speciellt mycket utanför. Hade inget lock. Hade dock en transportbur bredvid som platå för att enklare kunna hoppa in i lådan.
Vet inte vad som är bäst, men detta var en bra lösning för mig. Tyvärr kissade de ner sanden väldigt snabbt så fick ta bort allt igen (det luktade riktigt mycket). Men gör det som passar bäst för dig, tror det mesta blir bra! Och det är nog lite olika hur mycket de vill tugga. Mina tuggar bara litegrann på vissa saker. Tror inte de skulle tugga på en grävlåda för där finns ju annat att göra tänker jag :) men det beror ju på hur tuggiga kaniner är.
#1: Förlåt, jag missade helt att du svarat
Ja jag förstår, ska testa och se vad som fungerar bäst! Mina tjejer tuggar en del, men mest på kanter - så det kanske hade fungerat? Är allra mest orolig över att de ska kissa ner det, som dina gjorde. Det känns som att det hade varit lätt att missta sanden för en låda…