Bära kanin
Hej! Min ena kanin gillar verkligen inte att bli upplyft och buren. Jag har övat i över ett år med det vanliga. Lugnt och försiktigt, låta kaninen komma fram till mig först innan jag närmar mig honom osv. Han verkar lita på mig och vågar hoppa upp på mina ben om jag sitter ner, kör mycket Trix och pussar mig ofta. Är det någon som har några bra tips? eller knep? Jättetacksam för svar!☺️
Jag tycker der fungerar bäst för mig att endast lyfta upp kaninen när jag behöver det ex om jag ska klippa klorna. Annars lyckas jag alltid få henne dit jag vill med lite godis haha.
Om jag lyfter henne så klappar jag henne en stund så hon slappnar av och sedan sakta ta mina armar under frambenen och vid rumpan jätte svårt att förklara. När jag väl håller i henne så håller jag henne nära kroppen vilket får hon att känna sig tryggare. Eventuellt färsöka täcka ögonen lite när du ska lyfta upp kaninen vilket kan göra dom lugnare.
Varför ska du bära kaninen? De flesta kaninerna hatar att bli burna just på grund av att de är bytesdjur och har en naturlig instinkt att om de blir upplockade är det livsfara. Jag gör som #1 och bär bara kaninerna om jag verkligen måste, dvs vid kloklipp och liknande. Annars brukar jag "lura" dem dit jag vill med godis osv. Ska jag ta ut dem där ute brukar jag ta dem i transportburen. En av mina kaniner går bra att bära men hon blir väldigt stressad av det. Det är lätt att ta upp henne speciellt om man klappar henne innan men som sagt blir hon väldigt stressad. Min andra kanin hatar all typ av beröring så där är det verkligen bara i nödfall som jag tar i honom (och då har jag ändå försökt vänja honom vid beröring i ca 1,5 år utan större framgång). Vissa kaniner funkar det med och andra inte, men som sagt så tycker jag det oftast är onödigt. :)
#1 #2: Jo, jag brukar också låta bli att bära honom men han går inte att bära när vi ska klippa klor heller! Det är jättesvårt så det vore skönt med ett knep som gör att det går lite lättare!☺️ Han tycker även om att hoppa över hinder och det är lite svårt att köra Kaninhoppning med en kanin som inte går att lyfta.❤️
#3 Med min kanin som hatar beröring så brukar jag typ surprise-lyfta honom. Haha. Låter kanske lite brutalt men när man minst anar det bara plockar jag upp honom snabbt som fasen. Det är det enda som funkar för mig. Men då gör jag det som sagt väldigt väldigt sällan.
Angående hoppning. Varför behöver du lyfta honom för det? Jag brukar hoppa hemma med min ena kanin och då lockar jag med pellets bara så får hon springa fram och tillbaka och hoppa över hindren. :) Ingen sele ingenting. Superbra för att motionera överaktiva kaniner :D