Kanin pellets
Hej har nu skaffat mig en till kanin men vill bara kolla så båda kaninerna verkligen får rätt mängd pellets min vuxna kanin på snart 8 månader är 50% dvärgvädur och 50% lejonhuvud och väger 2,5kg jag brukar ge han 1/4 pellets på morgonen och sen brukar jag spara ungefär 1/4 som jag använder senare för att träna trix hoppa ta på selen och använda till leksaker och lite sånt min andra kanin som är 2,5 månad och har inte vägt hon ens så länge men hade tänkt att göra de sen hon är 100% dvärgvädur och får 2msk pellets på morgonen och 1msk på kvällen båda dom bur inomhus och nu är bara frågan får dom lagom mycket eller är de för mycket eller för lite
#0: dom får Britt pellets och skulle inte säga att dom känns fetta snara känns dom lite smala men har läst att dom inte har så mycket fett
Kaninungen åt lite lite hö när hon kom men nu har hon börjat äta mer hon äter lite mindre en en hel hö häk på ett helt dygn och den vuxna äter väldigt mycket hö ungefär 2-3 hö häkar på ett dygn men har här även väldigt mycket energi och rör på sig väldigt mycket
Så länge de äter ordentligt med hö tror jag det är ok. Men det är inte nödvändigt med pellets, utan mer en bonus och kan även fungera som hjälpmedel att reglera vikten om det behövs. Dvs, om de är överviktiga drar man ner eller slutar med pellets och är de underviktiga kan man öka. Vad jag läst brukar det vara lagom med 1 msk/kg, så du kan isf ge 2,5 msk per dag till en kanin som väger 2,5 kg. Mina kaniner väger 2 kg och de får 1-2 msk/dag (oftast bara 1 men ibland får de lite extra vid extra aktivering eller liknande). Om du någonsin upplever att de äter mindre hö än de brukar skulle jag sluta helt med pellets och annat gott, så att de äter mer hö. :)
Jag brukar ge min 1,73 kg kanin, 2 msk pellets en på morgonen och en på kvällen.Tycker samma som #2 att man ska hålla koll på hur mycket hö de äter. Förut så gav jag min kanin 2 och en halv msk men tyckte hon åt för lite hö så jag sänkte.Men nu äter hon mycket mer och jag brukar lägga hennes mat i en aktiverings boll vilket jag tycker har funkat super bra. Det
stimulerar henne och så får hon tänka till hur hon ska få ut den om den har fastnat.☺️
Först och främst skulle jag vilja påpeka hur dina kaniner lever. Det där är en alldeles för liten bur, jag har en bur med kring fem gånger så stor mark yta som din har och utan tak. Jag behöver ändå ta ut mina kaniner varje morgon och kväll minst, annars låter de mig inte sova. Och att ha en höhäck på utsidan är en väldigt dålig lösning då det gör det väldigt svårt för kaninen att äta sitt hö. . Sen tycker jag att du ger de alldeles för mycket pellets. Pellets är inget måste utan snarare något man måste vara väldigt försiktig med hur mycket man ger de. Kaniner har väldigt känsliga magar och för mycket pellets kan ge de väldigt svåra magproblem eller tom ha ihjäl de. Inte för att den mängden du ger de är så allvarlig så att den kan ha ihjäl de, men den är väldigt onyttig. Jag skulle säga att man bör ge en vuxen kanin 1 msk om ens det.
#4: Bara en fråga. Är det inte bra för kaninen att de får en utmaning när de skall äta? Dock har jag testat att ha det på samma sätt och för mina kaniner var det inga problem att äta hö med häcken på utsidan. Dock fick de tag i höet utanför buren också och det blev därmed hö överallt 🙂
//
Lucille
#4: min vuxna kanin har ett helt rum på ungefär 5x5m som han får vara i hela dagarna och jag tar ut honom utom hus ungefär varannan dag men då han inte hunnit bli kastrerad kan inte kanin ingen bo med han så hon bor o ett annat rum där jag brukar släpa ut hon när jag är där (det är mitt sovrum och har skola på distans så hon är utsläppt nästan hela dagarna) på natten måste hon dok vara inne i buren då hon i blad får för sig att knagga på lister men så fort min vuxna kanin blivit kastrerad kommer även hon va utanför buren på natten i samma rum som min vuxna då
De där med höhäcken förstår jag inte riktigt vad du menar med för her jag den på insidan blir de ju nästan o möjligt för dom att äta kaninungen (Ida) har även en skål i sin bur med hö som hon kan äta hö från men hon brukar oftast endå vilja äta från höhäcken eventuellt om de är svårare den vuxna (trocadero) har en låda utan för hans bur vilken gör att han kan sitta på de. Och äta från Häcken där man stoppar in höt han har alltså inget galler som gör det svår så att de är svårt för dom att äta är inget att oroa sig för men jag funderar på om jag bara ger 1msk tror du inte han blir underviktig då för han har verkligen inget fet just nu
#6 Jag tror att #4 menar att det är bättre med en helt annan typ av höhäck som sitter på insidan :) angående pelletsmängden tror jag absolut du kan minska till 1 msk, märker du sen att han blir väldigt smal kan du ju öka igen. Dock så ska kaniner vara väldigt smala, det är inte helt lätt att känna själv hur det ligger till med hullet. Du kan ju fråga veterinären vad hen tycker när du är där nästa gång.