Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 154 ggr
Ulvelin007
0

köpa ny?

Hej!

Jag har min 2åriga kaninhona kvar hemma efter min förra kanins bortgång. Nu har jag tagit beslutet att spara henne och köpa en kaninkompis då jag märker att hon inte trivs lika bra utan sällskap. Helst av allt vill jag köpa en ung kaninhane och kastrera när den är gammal nog, 5-6mån har jag för mig. Men då frågar jag er, tror ni att det fungerar att köpa en ungkanin och kastrera eller är det ett bättre val att köpa en vuxen kastrerad? <3

Kram, ha en bra dag!

Maleficum
0

Fördelen att köpa en äldre, redan kastrerad, kanin är ju att du kan påbörja ihop sättning ganska direkt.

Köper du en ung måste du ha dem separerade under en lång tid (minst ett halvår om du köper en 8 veckors unge) innan du kan sätta ihop dem (eftersom man måste vänta ca 4 veckor efter kastrering innan du kan sätta ihop honom med honan).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Jojjo908822
0

Jag skulle ha köpt en vuxen kanin. Det av skälen ovan (Maleficum) OCH att det är bättre om kaninerna är ganska nära varandra i ålder.

//
Lucille

Ulvelin007
0

#2 Jo, tyckte dock det fungerade bra med en 5åring och en 2åring. Men ja, det kanske blir en vuxen då <3 Finns några gotlandskaniner på 5mån i närheten men jag ska fortsätta hålla utkik efter en vuxen :3

Jojjo908822
0

Nackdelen är ju att den äldre ofta för långt innan den yngre, men det behöver såklart inte vara så. Och så kan de ju vara olika pigga.

//
Lucille