Kanin iFokus

Kanin

Läst 252 ggr
Jana Zabateh
0

Är det en stukning bara?

I förrgår märkte jag att min kanin hade uppen benet och ville inte trampa på den. När han ska röra säg lyfter han på den och har den aldrig på marken. Men han äter och dricker som vanligt. Det jag också har märkt att han sitter stilla mer än vad han brukar. Behöver jag ta honom till veterinären eller kan det läka själv. Kan det bara va en stukning eller är det brutit. När jag kollar uppe från kan jag se att vänstra sidan på baktassen (den tassen han har uppe hela tiden) sticker ut mer och är lite större. Jag hoppas jag kan få bra svar av er som kan hjälpa honom!

Maleficum
4

Åk till veterinären! Är det brutet eller något gått ur led måste det fixas så fort som möjligt om man ska ha en chans att det ska läka korrekt!

Att han vägrar stödja på tassen innebär att det troligtvis är ett allvarlig skada (min kanin hade en tå som hoppa ur led och han halta pytte lite någon dag och han hade även trolig gikt i sin ena framtass (den var stel och sned) men han halta aldrig och hoppa upp och ner i soffan som vanligt) eftersom de i största möjliga mån brukar försöka dölja problem.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

91Marran
1

Åk till veterinären idag!

Mvh
Mig

Kaninmatten
0

Hej! Åk till veterinären. Vi hade samma problem med vår kanin Skorpan som förmodligen hoppat tokigt från en höjd. Veterinären undersökte och då de trodde att det bara var en stukning så fick vi recept på en smärtlindrande och antiinflammatoriskt medicin som hjälpte inom en vecka. Jätteviktigt att hålla din kanin på en plan yta ca 14 dagar, dvs inte hoppa upp o ner från soffan eller liknande. Benet ska vila. Har den höga höjder i sin bur (tex väldigt hög potta eller hylla) så kan man lägga en handduk i buren som avsats för kaninen att gå på istället för att hoppa upp.

Lycka till!

91Marran
0

Hur har det gått?

Mvh
Mig

Belgisk jätte
0

#3: Hej! Hur mycket haltade din kanin när den stukad benet?