Två hankaniner
Jag har två hankaniner från samma kull. Båda är 9 veckor och fick hem dem nyligen. Jättebra vänner och ser inga problem hittills. Båda ska kastreras så fort som möjligt men jag har några frågor. Är fullt medveten om att riskerna är stora oavsett om dem kastreras eller inte men kommer försöka. Värt att tillägga att dem är frigående i ett stort rum.
- Kan dem vara med varandra fram tills dess att det är dags att kastrera dem eller bör dem separeras ett tag före?
- Alla har olika syn på hur allvarligt det är att ha två hankaniner tillsammans men beror inte mycket på att många har dem i väldigt små burar också?
- Undrar även hur stor risken är att dem börjar bråka senare trots att dem är bra vänner nu?
Tack!
Hade två brorsor boende tillsammans (i mitt dåvarande kök) tills de var åtminstone 3 månader gamla utan problem (de skildes senare för att den ena skulle säljas).
Har du stort utrymme med mycket gömslen (så de kan komma utom synhåll för varandra), flera toalådor och matplatser kan också vara smart så de slipper bråka om dem, så kan du nog låta dem fortsätta gå tillsammans men håll ett ordentligt öga på dem och verkar de börja bråka så separera.
Har flera erfarenheter av kastrerade hanar som funkat bra tillsammans (men även där det inte gått), i mitt tycke handlar det oftast mer om individerna än könet på kaninerna (speciellt om alla inblandade är kastrerade).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Det ska nog gå bra, sära på de om du ser att de bråkar men ofta brukar de trivas ihop. Hos min kaninvakt hade min kastrerade hane (som fortfarande hade en del hormoner) rymt in till en hane, och de satt och gosade med varandra, det kanske inte är så vanligt dock 😅