Mjällkvalster?
Hej!
Jag har precis sett att min 9 åriga kanin tappat päls under halsen och lite vid morr-håren. Jag kollade och kan trolitvis ha sett lite mjäll. Läste på mer om detta och kom fram till att det kan vara mjällkvalster.
Men symptomen hos mjällkvalster var håravfall vid nacke och rygg, kan det börja på andra ställen av kroppen tillexempel som under hakan och halsen?
Somsagt är kaninen 9 år gammal, ska man avliva den? eller låtas behandlas?
Om det skulle vara mjällkvalster vet jag inte riktigt hur kaninen kan ha fått det eftersom den lever ensam.
Kaninen bor ensam, men har sällskap av ägaren ofta. men funderar på om det är bäst att låta den somna in.
Mjällkvalster är ganska lättbehandlat om det är det. Dock så blossar det ofta upp vid stress eller andra problem (de kan altså bära på lite mjöllkvalster som man aldrig märker av tills stress eller sjukdom utlöser en ökning där man märker av det).
Oavsett om det är mjällkvalster eller något annat så är ett veterinärbesök det som gäller (eftersom medicin för mjällkvalster behöver skrivas ut av veterinären). Då kan han samtidigt få en hälsoundersökning för att upptäcka eventuella åldersproblem innan de blir värre.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: Tack så mycket!
#2: Vet du något om behandling och sanering av inhängnad? Har inte hittat jätte mycket information nämligen. Mer än att man ska rengöra hela buren osv.
#3 vad jag kommer ihåg är att det räcker med att göra rent buren noggrant under behandlingen bara☺️