Ihopsättning
Hej!
Har en 6 månaders lejonhuvad dvärgvädur som är nykastrerat. 3 veckor efter kastrering kommer vi att få en dvärgvädur hona på 8 veckor.
Jag undrar om ni har några tips? för att det ska gå bra att sätta ihop de.
Vår hane har en bur som är alltid öppen och har hela rummet för sig själv. När vi är hemma kan han också gå ut i resten av huset. Vi håller på att snickra höställ, låda,mm… för att ta bort buren helt.
Hade tänkt att första vecka som tjejungen är hos oss att hon kunde vara i buren och ha buren i hans rum för att de ska vänja sig vid varandra och ge honom 4 veckor efter kastrering innan vi börjar sätta ihop de.
Vi bygger också nu en utehage/bur, man kanske ska använda den i ihopsattning på något sett…? 🤔.
Några tips?, erfarenheter?
Tack!!
Ha dem bredvid varandra (galler emellan dvs) gärna så länge som möjligt så de får lära känna varandra. Beror lite på hur de reagerar på varandra och så men om de verkar kärleksfulla så är det ett gott tecken. Jag hade mina så i en månad och de var kärleksfulla från start, allt gick bra. Men de lär definitivt bråka när du väl sätter ihop dem, tror de alltid gör det. Just för att de ska göra upp om rang, så det är viktigt att låta dem bråka, men inte om det blir blodigt - då ska du sära på dem. Kan ta något dygn innan de är helt överens. Medans du har dem separerade kan du byta toalåda så de får vänja sig vid varandras lukter ordentligt.
#1: Tack för svaret! Ja, jag ska nog ha tålamod med att sätta ihop de. De får vänja sig till varandra först. Hoppas det går bra! Den lilla blir bara 8 veckor när hon kommer hem, så jag hoppas det hjälper att hon är liten och kanske lättare än om hon vore vuxen.