Kanin iFokus

Kanin

Läst 276 ggr
Lizziethebunny
0

Problem med rumsrenheten.

Hej!

Jag har 2 kaniner som jag försökt länge med att göra rumsrena. De använder toaletten men inte till 100%. När jag har de ute ur buren så springer de in under sängen, upp på sängen och in i hörn och gör sina behov. När de är i buren så kissar de mycket bredvid toan och en ganska stor del av pluttarna ligger utspridda.

Jag skulle uppskatta tips? då mitt mål är att ha mina små vänner frigående i sovrummet.

Tack på förhand! :)

Maleficum
0

Hur gamla är de och är de kastrerade? Är de enbart i buren när de inte får springa löst eller har de tillgång till Hage? Hur ofta och mycket är de fria att springa vart de vill?

När min kanin var yngre hade jag fört en inhägnad (tog upp ungefär en tredjedel av vardagsrummet) och hade massor av toalådor utspridda i den. Sen när han bara gick i toalådorna började jag suggestivt minska på antalet tills han enbart hade en låda kvar.

Han kunde dock markeringskissa (speciellt på hunden) innan han blev kastrerad. Numera protestkissar han mest i soffan om det är dåligt väder ute eller han inte får tillräckligt med uppmärksamhet annars håller han sig till sin toalåda (eller straxt utanför, men så är han blind också).

Min kompis fick problem med att hennes ena kanin helt plötsligt börja kissa i soffan (han var kastrerad) och så ställde de en toalåda där som de efter ett tag i små steg flyttade tills den kunde stå på golvet precis nedanför soffan och sen senare helt kunde tas bort när han sluta använda den.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lizziethebunny
0

Jag har en okastrerad hona på 2-3 år som vi planerar att få kastrerad snart och en kastrerad hane på 1 år. Jag har två väggar som består av trä och metallnät som jag satt ihop i ett hörn av rummet där de bor. Lillkillen brukar jag ta upp varje morgon och låta honom springa runt i köket och vardagsrummet i ungefär en timma. Honan försöker jag ta upp en gång om dagen i kanske 1-2 timmar. De brukade komma upp mer men på grund av att de kissar sönder golvet och gnager kablar har jag skurit ner på lektiden tills vidare.

Maleficum
0

#2: Så de bor inte tillsammans? Isf misstänker jag att kissande kan bero på att de känner av varandra och vill markera in platserna som deras mellan besöken. Förhoppningsvis blir det lite bättre när honan är kastrerad (mina okastrerade honor jag haft har varit de minst rumsrena av alla mina kaniner :P).

Hur blir det om du sätter ut toalådor på de ställen de oftast vill kissa på? Kan du få dem att hålla sig till lådorna då? Angående kablar så är det bara att försöka gömma dem ordentligt (har haft en hona som älskade kablar och letade upp dem för att kunna gnaga på så lättast var att försöka få upp alla kablar på en höjd hon inte nådde).

Lizziethebunny
0

#3: Jo, de bor tillsammans men jag tar oftast bara upp lillgrabben på morgonen då han är den av de som vågar gå på vårat hala golv. Honan låter jag springa i sovrummet där det finns gott om mattor, annars vågar hon inte ta ett steg.

Jag har inte provat att sätta ut toalådor i hörnen men det ska jag testa.

Honan är extra förtjust i just laddarkabeln till min dator. Jag skulle gissa att det är för att den är så smal och lätt att få in i munnen. Om min dator hade varit normal så hade jag ju kunnat lägga undan laddarkabeln när jag använder datorn, men det här gamla skrället klarar sig inte en minut utan laddarkabeln. Så jag får se om det går att hänga upp den på något bra sätt.

Tusen tack för tipsen förresten! :)

Maleficum
0

#4: Hoppas det hjälper med att sätta ut extra lådor!

Det finns kabelskydd som du ju skulle kunna testa om du har sladdar som är svåra att få utom räckhåll. Eller om sladden är längst med en vägg kan man alltid sätta galler framför eller andra möbler de inte kommer in bakom. Hade alla möjliga konstiga lösningar när jag hade Nymphadora (som ju älska sladdar och leta upp dem för att tugga), man fick verkligen jobba med sin fantasi och lösnings förmåga för hon gav sig inte i första taget! Hennes bror, Lupin, däremot tugga bara på otillåtna saker om han inte hade tillgång till grenar.

Är så glad min nuvarande, Kenzie, inte tuggar på sladdar (om de inte råkar hänga ner mitt i vägen där han ska skutta) för det gör allt mycket enklare. Fast nu har vi istället en hund som älskar att tugga på mattor så är inte bara kaniner som ställer till det :P

Lycka till!

Lizziethebunny
0

Vet du vilka butikskedjor som kan sälja kabelskydd? Jag har letat men inte hittat någon.

Åh, så fina namn dina kaniner har! Jag har aldrig hört namnet Nymphadora eller Kenzie innan.
Min hona heter Regaliz men sedan vi fick reda på att hon var en hona så lät Regaliz som ett pojknamn så vi kallar henne nu för Lizzie istället. Och grabben heter Tenshi. Regaliz är spanska för lakrits och Tenshi är japanska för ängel. Tyckte namnen passade för att Lizzie är svart och en aning brun på tassarna och magen och Tenshi är vitskäck. :)

Ursäkta om jag rabblar. Tycker bara om att prata om mina småttingar. :3

Maleficum
0

https://www.ikea.com/se/sv/p/rabalder-kabelsamlare-vit-20281419/ Sån här borde funka :)

Nymphadora kommer från Harry Potter böckerna (döpte hela kullen efter icke huvudkaraktärer ur Harry Potter och behöll Nymphadora och Lupin).

Tycker Regaliz funkar som namn på en hona! Men det kanske beror på att vi har ett sto i stallet som heter Regale :)

RABALDER Kabelsamlare, vit, 5 m. Lätt att klippa av till den längd du behöver.