Kanin iFokus

Kanin

Läst 188 ggr
Kanin och hamster
0

Kastrera honkanin

Hej jag har en honkanin som fyller 3 år i augusti och jag undrar om man fortfarande kan kastrera henne för jag har läst lite om livmodercancer och har löst att det är ganska vanligt bland okastrerade kaniner.Så kan jag fortfarande kastrera henne eller är hon för gammal och vad brukar priset vara ?

Minothilos
0

Jag tror absolut inte att det borde vara några problem att kastrera din hona, så länge hon är pigg och frisk! Priset varierar från veterinär till veterinär. Hos min kostar det 1600 att kastrera en hona och 850 för en hane. Jag skulle gissa på att det kostar mellan 1000 och 2000. Sök efter en veterinär som har god kunskap om kaniner och se vilka möjligheter som finns för just dig och din kanin.

Fridaaaa
0

Nejdå du kan kastrera henne

priser beror helt på vart man bor.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kanin och hamster
0

Okej tack för svaren men tycker ni det är nödvändigt att kastrera eller hur stor är risken för livmoderhalscancer?

Minothilos
0

Nödvändigt är det väl inte men problemet är att du inte vet förän det är för sent. Jag tycker det är rätt att ta bort den risken och då finns det dessutom ingen möjlighet för kaninen att bli gravid och på så sätt bidra till överflödet av kaniner och kaninungar. Att kastrera har även andra fördelar, det gör bl.a. kaninen mindre territorisk och blir lättare helt rumsren.

Kanin och hamster
0

Okej tack

Fridaaaa
0

#3 Livmodercancer (inte livmoderhalscancer) är väldigt vanligt på kaniner, så rekommenderar att kastrera.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kanin och hamster
0

#6: okej

Kanin och hamster
0

#6: haha det råka bli livmoderhalscancer istället för livmodercancer