Rädd kanin
Jag har köpt en 4 månaders hane som flyttat hem till mig. Uppfödaren sa att han var väldigt social, trevlig och nyfiken. Han har nu bott hos mig i en vecka och vågar knappt hoppa fram under sitt hus i sin bur. Hans burdörr står öppen hela dagarna och jag har försökt att både locka ut honom med godis och grönsaker/frukt men han är för rädd för att äta ur min hand. Har också försökt och lägga lite godis utanför buren när jag inte är hemma men det ligger alltid kvar när jag kommer tillbaka.
Vad ska jag göra? Känner mig orolig att han inte får någon aktivering när han bara sitter rädd i buren. Är också orolig för att jag gör något fel när uppfödaren sa att han var så nyfiken och trevlig. Vill inte heller skrämma honom genom att lyfta ut honom ur buren. Har försökt att endast lugnt sitta bredvid buren och läsa för att han ska vänja sig vid mig men det har inte fungerat. Ibland efter nån timme så har han vågat sig ut under sitt hus. Men så fort jag gör minsta rörelse så stelnar han till eller springer in under huset.
Har ni några tips? på vad jag ska göra? Har haft kaniner tidigare men ingen av dom var så här skygga. Vet inte riktigt var jag ska börja när gömmer sig så fort jag ens går in i rummet där buren är..
Jag hade tagit kontakt med uppfödaren och berättat hur det går.
Mvh
Mig
Det är inte ovanligt att kaniner blir såhär när de flyttats till en främmande plats. Speciellt inte när de är såpass unga. Jag skulle ge honom tid och bara ligga på rygg utanför buren för att komma ner helt på hans nivå. Var beredd på att ligga där ett tag och att behöva ge upp och göra det igen nästa dag. var tålmodig och vänta tills han själv väljer att komma ut. Om han kommer ut är det bara att ligga stilla och inte göra några hastiga rörelser eller röra honom. Fortsätt med detta tills han verkligen är bekväm runt dig. Några tecken på att han är redo att gå vidare är ifall han hoppar upp på dig, slickar dig eller lägger sig ner nära dig.
Sedan kan du sitta upp och låta honom nosa på dig och sakta börja röra vid honom. Det gäller att inte verka som ett rovdjur. Ett rovdjur tittar ofta ständigt på bytet och bara lägger på mer och mer tryck psykiskt. Det du ska göra är att närma dig med handen men sedan sakta ta bort den igen och fortsätta så tills kaninen är bekväm. Sök ögonkontakt då och då men titta inte länge. Kort sagt, va inte så "på".
Hoppas du fattar mitt svammel! :)
Lycka till!