Kanin iFokus

Kanin

Etiketterkaninungar-och-avelfärger-teckningar-och-raser
Läst 386 ggr
Mickanlh123
2021-03-15 12:28
0

Färg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Denna kaninunge är 1 dag gammal, mamma är blå wt blåögd och pappa är vit blåögd, den har två kullsyskon dessa är vit blåögd och andra är blå wt. Men vart så chockad över att denna är så mörk kring öron och tassar jämfört med dens vit blåögda syskon. Den här är även lite mer grå i pälsen men för ljus för att vara blå. Var och spekulera i att den är Isabella men tror att jag är helt fel ute? Någon som kan ha någon aning om vad den är för något? Är det en vit blåögd?

Zvintos
2021-03-15 17:42
0

Vit blåögd är den inte. 🙂 Har föräldrarna härstamningsbevis? I sådana fall, hur ser färgerna ut, dvs vilka färger har mammans föräldrar för färg och hanens föräldrar. Nu var det många år sedan jag hade isabella i en kull, men vill inte minnas att den såg ut så. Men en bild kan ju luras beroende på skärmen. Längst ner på denna sida finns en jämförelse mellan isabella och zobelsiames blå på ganska små ungar: https://kaningenetik.weebly.com/zobelsiames-blaring.html

​ Texten under är tagen direkt ut Nordisk kaninstandard: ​Färg: Siames är godkänd i färgerna brun och blå, båda i en mörk och en ljus variant.  Den mörka varianten har en blågrå...
Mickanlh123
2021-03-15 18:34
0

#1 Hej, pappan har härstammningsbevis men tyvärr bara en generation bakåt dvs hans mamma och pappa, mamman är svart white och pappan vit blåögd, hans enda kullsyskon var även hon vit blåögd. Mamman har inget härstammningsbevis men hennes kullsyskon är blåa, vit blåögda och svarta, mamman och pappan var även de svarta (syskonen var med och utan blåa ögon och wt). Förstår att det kan vara svårt att se nu men man kan ju ha lite gissningar, hörde med en kompis och hon trodde att det var en vit blåögd, vilket jag som du inte heller tror.

Mickanlh123
2021-03-15 22:06
0

#2 den kan inte vara viltblå? Eller någon slags otter med tanke på att den är så vit i nacken?

Zvintos
2021-03-16 17:47
0

#3: Svårt att se några direkta viltzoner just på de bilderna. Det bästa är att vänta några dagar och sen försöka ta en bild i dagsljus, då utan blixt. För att kunna få viltblå måste i sådana fall den vit blåögda pappan vara vilt under, annars är det genetiskt omöjligt. Samma gäller med otter. Det vita i nacken skulle dessutom lika gärna kunna vara wienerteckning. Kika igen när de fått lite mer päls och som sagt, försök ta bild i dagsljus för då blir färgen mer rättvis på bild.

Mickanlh123
2021-03-16 19:07
0

#4 Okej, tyvärr så kom jag in till mammans bur idag och hotade två styckna i kullen medvetslös. Vilket en av dessa tyvärr var. Efter någon timma hittade jag även den sista i kullen medvetslös. Alla dog för att de vägrade släppa spelen och följde med ut. Så denna kullen kommer tas om och man får ju hoppas att det kommer en likadan i den kullen!😊