Kanin iFokus

Kanin

Läst 334 ggr
[ninivy]
0

kanin mår dåligt

Har en kastrerad 3årig hankanin som mår dåligt. Han är slö, rör knappt på sig och äter inte mycket. Igår kväll mådde han bra och åt normalt.

Imorse när jag gick ut till kaninerna hittade jag honom intryckt bakom en bolåda. Han kommer alltid fram när jag kommer ut till dem, men den här gången var jag tvungen att leta efter honom.

När jag såg honom där tog jag upp honom direkt eftersom något helt klart var fel. Jag kände då att han skakade. Jag tog med honom in för jag trodde att han kanske var nedkyld, det var några minus inatt och dagarna innan har det varit ganska varmt, över nollan iallafall. Senare kände jag att de bara var ena frambenet som skakade, jag tänkte att han kan ha skadat sig, men kunde inte se att han rörde sig konstigt. Han slutade skaka efter kanske en halvtimme.

Ett annat dåligt tecken är att han äter dåligt, när jag hade några pellets i handen tog han två men sedan somnade han igen. Han brukar älska pellets, vill alltid ha mer. Hö brydde han sig nästan inte alls om, han tog ett strå när jag räckte fram det till honom. Så att han inte äter så mycket är såklart väldigt oroande. Har ingen critical care så kan heller inte ge honom det just nu, har beställt men det tar ju åtminstone 2 dagar.. Jag ringde veterinär men de hade inga tider idag. Har heller inget körkort och föräldrar jobbar så de kan inte köra långt för en annan veterinär.

Han får vara i garaget på nätterna tills det blir varmt igen, det blir inte lika kallt där inne. Mina två andra kaniner är inte alls påverkade av nattens kyla. De beter sig precis som vanligt och äter.

Är det någon som har en gissning om vad som kan vara fel? Jag skulle ta honom till vet men det fungerade inte idag, borde väl boka tid till imorgon iallafall, förhoppningvis är han då fortfarande vid liv. Får fortsätta hålla koll på honom. Jag tänker på om han kan ha skadat tassen/benet. Eller om det är problem med magen. Kan han reagera så har av att ha blivit skrämd? Kaniner är ju så känsliga för stress. Hur lång tid kan han gå med att äta så lite? Han har ju inte slutat helt men det är absolut inte tillräckligt. Har heller inte sett att han har druckit vatten. Ska jag ge honom vatten i en pipett?

Känner att det här blir lång text men är väldigt orolig för honom och jag har väldigt dålig kontroll på situationen då jag inte kan ta mig någonstans själv. Det är också jag som har nästan allt ansvar för kaninerna. Men det här känns inte det minsta ansvarsfullt. Vet inte vad jag ska göra om han inte klarar sig. Det skulle ju vara mitt fel men vad kan jag göra? Skriver nog detta mest för att det inte ska kännas så hopplöst. Som det ser ut nu finns det inte så mycket jag kan göra själv.

Maleficum
6

Tyvärr är det väldigt akut när man väl märker att en kanin är sjuk och att inte äta är väldigt allvarligt för en kanin så ett veterinärbesök (helst hos en kaninkunnig veterinär) behöver du få till så fort det bara går! Finns även internetveterinärer (tex First Vet) som kan vara en bra start (sen brukar de flesta kaniner ha akuttider).

Men under tiden kan du mixa pellets med vatten till en lös gröt och stödmata med (tills du får hem critical care, sen till framtiden är det bra att ha lite crticial care hemma, håller sig bra i frysen) och försöka göra höet så aptitligt som möjligt och försök få honom att äta lite men även rörelse är väldigt bra för att hålla igång magen.

Om du känner på magen känns den mjuk eller hård? Ser den svullen ut? Har han bajsat och kissat? Hur ser det ut?

Sen vet jag inte hur gammal du är men är du inte myndig än så är dina föräldrar ansvariga för kaninen (i lagens mening) och det är deras ansvar att se till att den får veterinärvård (enligt lag).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Ellythebunny
1

I och med att han skakar och inte äter normalt samt är trött/slö visar att något är väldigt fel.

Han har antagligen väldigt ont nånstans och är direkt akut skulle jag säga. Men som ovan, hur känns magen? Om han bajsar och kissar, hur ser det ut? Äter han självmant eller bara om du trugar i han det?

Uppkatten
1

Boka veterinärtid omgående.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

91Marran
2

Du måste enligt lag ta den till veterinären så boka en tid inför i morgon. :)

Mvh
Mig

[ninivy]
1

Han beter sig normalt nu. Äter hö och magen känns mjuk, ser inte svullen ut. Men jag tar han såklart ändå till veterinären så de kan undersöka honom.

Maleficum
0

Skönt han verkar bättre nu och bra du kollar upp hos veterinär om de kan hitta något problem!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu