Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 308 ggr
[IdontKnow]
1

Toalett-träna kaninerna

Har nu blivit trött på att behöva städa burarna efter bara några dagar pga allt kiss och bajs som ligger överallt.
Har utekaniner, de bor i burar på ungefär 120×80 cm. De har toaletter där det är meningen att de ska kissa men det gör de inte. Så alltså har jag börjat toaträna de. Brukar städa ur allt kiss varje dag, fylla på nytt spån där det behövs, lägger även en del av avföringen i toaletten för att de ska gå där oftare. Något mer jag behöver göra? Vet inte om det kommer funka heller så ni får gärna ge era tips? på vad jag ska göra.
Har hört att man bör hänga högallret över toan, men det funkade inte så bra eftersom höet föll ner och blandade sig.

Blir glad för all hjälp♡

sp0ngeb0b
0

Det är bra att ha höet över toan ja, eftersom de brukar föredra att gå på toa på samma ställe som de äter. De drar ut hö från häcken, det gör nog alla kaniner mer eller mindre. De väljer bort vissa strån liksom. Jag byter hela toan varannan dag, så spelar inte det så stor roll. Hellre det än kiss på fel ställe, känner jag. Du kan även prova att sätta fler toalådor på de ställen där de kissar, om de kissar/bajsar på ungefär samma ställen. Eller bara rent generellt fler toaletter i början för att sedan trappa ner när du känner att det funkar.

Eftersom du städar toan varje dag, kanske prova att lämna det lite längre? Då kanske de förstår bättre var de ska kissa. Eller åtminstone lämna kvar en del av kisset.

[IdontKnow]
0

#1 Aa jag fattar, hur länge brukar det ta ungefär innan de fattar?

• Redigerat 2021-02-26 09:29 av [IdontKnow]
sp0ngeb0b
0

#2 Det är väldigt olika. Jag vet inte om det skiljer sig med utekaniner då jag bara har haft kaniner inomhus frigående. Men min ena kanin gick på lådan från dag 1, med undantag för bajs som kom utanför i varierande grad, men det tror jag man får leva med då det är svårt att få dem helt 100% rumsrena men så länge kisset hamnar rätt är jag nöjd. Den andra tog lite tid men hon markerade mycket revir tror jag. Har gått lite upp och ner med henne men efter några månader från att jag fick hem henne var hon rumsren. Sedan har det periodvis hänt olyckor efter det men mestadels har hon varit duktig. Har läst att vissa kaniner aldrig blir rumsrena till och med. Men du kan nog räkna med nån månad eller så! Så kanske det till och med går snabbare. Har det inte blivit bättre efter det så vet jag inte vad du ska göra. :/

[IdontKnow]
0

Okej men tack! Jag ska försöka allt jag kan iaf, så får hoppas att de lär sig.

sp0ngeb0b
0

Lycka till! Ibland får man kämpa lite. Hoppas det går bra. :)