Kanin iFokus

Kanin

Etiketterkaningnaga
Läst 388 ggr
Jojjo908822
0

Kaninsäkra hemmet, sladdar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag funderar på hur jag skall göra för att mina kaniner inte ska gnaga på sladdar. Jag har alltså inte fått hem kaninerna än.

Jag har en hörna med massor av sladdar som jag har säkrat med kartong.

Jag har även en lång sladd som sitter på väggen väldigt lågt. Kommer kaninerna att gnaga på den även om den inte är lös? Hur skall jag täcka för den om det behövs? Hur har ni andra gjort?

Vad mer behöver jag kaninsäkra?

//
Lucille

Maleficum
0

Allt är ju lite beroende på vad för typ av kanin man får. De flesta av mina kaniner har struntat i sladdar om de inte råkar hänga mitt i vägen för där de skuttar. Det gör det ganska enkelt att säkra för man behöver bara hålla undan sladdarna och se till att inget dinglar ner där de vill skutta.

Men har också haft en kanin som älskade sladdar och sökte upp dem (hon hoppa till och med över höga galler som stod nära väggen för att komma åt dem) och där blev det såklart svårare för man behövde verkligen gömma alla sladdar.

Att använda kartong som skydd kan bli svårt då många kaniner gillar att tugga på det men det kan gå (har själv det i ett hörn men det är också ett hörn där min kanin sällan är i).

Själv försöker jag ha sladdar så högt det går eller bakom saker dit kaninen inte kan ta sig. Sen ser jag till att ha grenar och sånt för kaninen att tugga på så minskar risken att det tuggas på annat man inte vill bli tuggat på (men igen så är det väldigt individuellt hur de är).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Jojjo908822
0

#1:
Tack för svar.

Jag testar med kartong då, och om det inte går kommer jag försöka hitta en annan lösning.

Om det blir de kaninerna som jag är intresserad av så älskar den ena sladdar. Han är ca 9 månader och har bitit sönder flera sladdar.

Jag har ju en sladd längs väggen, så om jag inte hittar annan lösning så tänker jag dela av den delen av rummet där sladden är med någon typ av stängsel. Typ som en del av en kaninhage eller hundgrind. Större delen av vardagsrummet är sladdfritt alt sladdarna är täckta av soffa och andra möbler.

//
Lucille

AMITOLA
0

Sök på kabelgömma, kabelskydd och kabelrör 🙃 Finns massa smarta lösningar! Hade också en kanin som tyckte att det var superkul att bara klippa av kablar och skutta vidare haha.

Like ok whatever, dude.

sp0ngeb0b
0

Kabelgömma är grymt för t.ex. grenuttag där man har många sladdar. Till sladden på din bild som går längs vägg/golv skulle jag rekommendera att lägga in den i en hård kabellist. Du kan även försöka dra sladdar upp på höga höjder. T.ex. i mitt sovrum har jag ett uttag vid byrån och ett vid nattduksbordet. Då har jag dragit en sladd med grenuttag upp på bordet/byrån, lagt grendosan i kabelgömma och gömt så mycket av sladden som möjligt där. Resten av sladden har jag tagit ett sladdskydd (eller vad det kallas) av lite mjukare plast runt om. Det är inte gnagsäkert, men mina kaniner går inte på sladdarna om det sitter ett sådant skydd på. Men vet man med sig att man har en kanin som är glad i sladdar är det nog bättre med ett hårt skydd. Du skulle ju också kunna sätta någon lång list/skena av trä/hårdplast ovanpå sladden bara.