Sår i örat
Hej igen, har en snabb fråga jag vill ställa och det är angående min kanin. Hon har under ett väldigt långt tag kliat sig i örat och fått ett sår där pga av det. Ringde in till en veterinär som var hyffsat nära mig och åkte dit. Denna klinik var inte så kunniga på just kaniner vilket dom själva sa men åkte dit ändå.
Dom kollade i örat och dom tyckte att såret såg lindrigt ut, vilket var bra.
Dom gav mig stronghold som jag skulle ge henne ifall att det var parasiter. Gav henne en dos av strongholden för några veckor sen örat har inte blivit bättre och hon kliar fortfarande. Såret blöder inte utan är en skårpa typ.
Vad ska jag glöa med detta ska jag åka till en kanin kunnig veterinär eller bara låta det vara. Ska jag ge en till dos av stronghold till henne?
Är hon annorlunda på något annat sätt än att hon kliar just det örat? 🙂 Stronghold brukar mörda parasiter snabbt, så tänkte att om hon t.ex ruskar mycket på huvudet, är röd eller kletig nere i örat eller ser lite sned ut så kan det ju vara öroninflammation. Veterinären har säkert redan kikat ner där, men om de inte gjort det så kan du försöka kika ner och även ta en sniff för att känna om det luktar normalt.
Like ok whatever, dude.
Hon har inget klet i örat och det luktar inte. Hon har inte tappat något päls heller
Kollade i pälsen på örat upplevde inget ovanligt. Men när jag höll på att pilla vid örat så började hon klia igen.
Gav henne en till dos av stronghold var 3 veckor sedan jag gjorde det. Får se om det blir bättre ska desinficera hela rummet imorgon.
Hoppas du hittar vad som är problemet och uppdatera gärna hur det går!
Min krabat har också reaktionen att villa klia sig på ena örat när man pillar på det (men han kliar inte upp sår i örat) och vi har inte hittat vad som är fel. Misstänker nervproblem (han har E. cuniculi och är blind med konstant rinniga ögon)så han är även "kliig" vid ögonen och älskar när man torkar och masserar runt dem.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Aa vi får se om det blir bättre annars åker vi in till veterinären igen.