Kala fläckar kanin!!??
Hej! Jag har en kanin på 7 år, dvärgvädur, o kastrerad hane.
För några dagar sen upptäckte jag en kal fläck på magen, undersida, från buken fram till halsen har det fallit av nu. Lossnar päls hela tiden med mjäll på, inget på rygg. Pigg, äter och dricker bra!
Vi kör egenbehandlig nu, "exner krypfri petguard(100% ekologiskt)" och sprejar han varje kväll.
Vi ringde veterinären och de sa hormonrubbning, mjällkvalster eller ringorm. Däremot tyckte dom det va konstigt om det skulle va mjällkvalster då mjällkvalster oftast visar sig ryggen.
Och hur behandlar man hormonrubbningar hos kanin!!???
#0: okastrerad**
Tyckte inte veterinären att kaninen borde undersökas före behandling? Det är bra att veta vad man behandlar, tänker jag.
Egenbehandlingen lär inte hjälpa mot var sig hormonrubbning eller ringorm vad jag förstår, därför bra med en säker diagnos först så att kaninen slipper gå med t ex obehandlad ringorm?
Gissar att veterinären kan berätta mer om hormonrubbningar hos kanin.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#2: veterinären sa att vi skulle fortsätta med sprayen i en vecka framåt o se om det blir någon förändring, problemet är bara jag än sålänge inte sätt någon förändring.
Vi kommer ringa veterinären igen för råd imorgon
Bra att ni har en plan! 😊
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.