Kanin iFokus

Kanin

Läst 318 ggr
[Freyaskanin]
0

Trött eller sjuk?

Hej!

Har en lejonhuvad dvärgvädur (hona) på 7 månader som jag upplever har blivit tröttare.
Hon blev diagnosticerad med inflammation i övre luftvägar hos veterinär och fick antibiotika och smärtstillande i 10 dagar. Var tillbaka hos veterinären för ett återbesök där dem sa att hon blivit mycket bättre och snart är frisk.

Hon slutade med sin medicin för 1,5 vecka sedan men hon har blivit så trött de senaste dagarna. Hon piggnade till medan hon fick medicin men nu sover hon mestadels hela dagarna.

Hon äter mer än vanligt, dricker och får fina pluttar och är inte lika snorig längre. Hon har gått upp pytte lite i vikt (kanske 100 g eller så) men det enda hon gör från tidig morgon till sen kväll är att varva mellan att sova och äta. Hon brukar annars vara full med energi och göra glädjeskutt och zooma men har inte sett det på länge.

Någon som har en ide på vad det kan bero på, är det dags för ett besök hos veterinären igen?

Uppkatten
4

Det är absolut dags för ny kontakt med veterinären.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Freyaskanin]
0

Puff

Uppkatten
1

Varför puff? En ung kanin ska vara pigg och aktiv. Är hon inte det måste du kontakta din veterinär.

På den här typen av forum riskerar du att få hur många galna råd som helst. Ta inte den risken.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

wiis
0

Om du är ute efter fler råd så skulle även jag säga att det är dags att höra av sig till veterinären igen! Du säger själv att det inte är likt henne att vara så pass stillasittande vilket tveklöst får det att låta som att någonting fortfarande spökar.

Kanske kan det vara en eftereffekt av inflammationen eller så kanske det blivit värre igen, den enda som kan svara på huruvida det är normalt eller inte är en veterinär. Hellre kontakta veterinär en gång för mycket än för lite!

Lycka till med allting och krya på sig till kaninen!

Mvh Isabelle

UlrikaD
0

Jag ser att personen som frågat avslutat sitt konto. Man får ju hoppas att det inte beror på att nån sa åt dom att ta kaninen till veterinären. Ifall personen fortfarande läser här inne vill jag tillägga att det är inte ett djur blivit helt botat efter en antibiotikakur. Det kan finnas en rest av sjukdomen kvar. Oftast brukar veterinären uppmärksamma djurägaren på det och säga att det är viktigt att hålla koll på djurets beteende även efter avslutad kur. Kan ju vara så att din kanin är trött efter att ha varit sjuk. Men kan också betyda att den behöver en antibiotika kur till eller av en annan sort. Små bytesdjur som kaniner (marsvin, hamstrar osv) är ju lite luriga. Oftast när dom visar att dom är sjuka har dom hunnit dölja det ett tag. Det första steget är att ringa veterinären man var hos. Han kanske redan i telefon anser vad som behöver göras.
Men du känner ju din kanin bäst. Är dess beteende annorlunda och du känner att nåt är fel, då är det ju oftast så. Ju snabbare man gör nåt desto större chans för ett bra resultat.