Vaccinering
Jag har bokat en vaccinering för mina två kaniner nästa vecka på tisdag och är rätt så påläst när det kommer till just vad vaccinet gör m.m. Men siffrorna menar dock på att det är mer i de södra delarna av Sverige. Detta gör att jag tvekar lite. Jag vet att det inte krävs så mycket, en fluga, ett löv, vad som helst som har nuddat en smittad individ men jag undrar vad andra i Stockholmsområdet/ närliggande gjort. Som sagt har en bokad tid men är trotts allt osäker, det är mycket pengar, 700kr styck och varje år. Är med på att det kostar en del att ha kanin men, som sagt är det bara pengar i sjön? (Mina små, liten Rex)
- Redigerat 2021-02-04 00:19 av Springflower_Haruki
Det är ju helt en avvägning!
När jag bodde i Skåne vaccinera jag trots att de bodde inne (plocka ofta in gräs och sånt åt dem på sommaren och fanns massor av vildkaniner där).
Vaccinera efter jag flytta till Stockholm under den period jag ställde ut men minns inte om jag fortsatte livet ut på dem eller inte.
Min nuvarande är inte vaccinerad, men det är en avvägning då han har annan medfödd sjukdom sen spenderar han stora delar av sommaren (värsta smitt perioden) på norra västkusten där det inte är någon direkt smitta (och vi inte har vildkaniner men mycket harar). Nu är han snart 7 år så än har vi haft tur.
Min kompis vaccinerar sina kaniner och även hennes syrra (som föder upp kaniner) vaccinerar (bor i Stockholm).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Tack för svar, ska fortsätta fundera lite💕
Nu kanske jag är lite fel person att svara eftersom jag bor i Skåne. Men jag skulle vaccinera kaniner oavsett var i landet jag bodde, oavsett om de bodde inne eller ute. Som du säger, de kan lätt bli smittade av flugor, växter eller om t.ex. dina skor är kontaminerade. Jag betalar hellre 700 spänn per kanin och år, än hittar dem döda en dag för att de blivit smittade av gulsot och dött hastigt. Just dessa sjukdomarna är ju tyvärr mycket smittsamma och mycket dödliga. Vad det verkar så dör de flesta kaninerna innan man hinner märka att de är sjuka. Så snabbt går det. :( Så jag skulle inte våga ha dem ovaccinerade, även om jag bodde längre norrut.
Nu bor jag så långt norrut att jag aldrig ens tänkt på att vaccinera mina kaniner, men om jag bodde där det finns vildkaniner hade jag garanterat gjort det, precis som jag vaccinerade mina katter även när dom bara var innekatter. Risken finns alltid att man drar med sig smitta hem om smittan finns där man bor. Stockholm har väl ändå rätt mycket vildkaniner?
700:- per år är ju ungefär vad det kostar att försäkra en kanin (58:-/månad). Lägger man undan en liten summa varje månad för det så behöver det inte kännas som en jättesumma när det väl är dags.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Tack för alla svar, kommer att vaccinera dem och känner mig mycket mer säker i beslutet nu🥰