Kanin iFokus

Kanin

Läst 535 ggr
Bästis20
1

Krafsande kanin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en kastrerad kanin, 7 månader som har fri tillgång till hela lägenhet o sällskap av oss hela tiden, så fort han är ute från buren ska han krafsa i hörnorna i lgh, förstår att kaniner vill gräva, men funkar dåligt här, han får aktivitet, god o fri tillgång till grenar att tugga på men ändå så ska han krafsa helt hysteriskt. Är han instängd i buren så är han lugn, men vill att han ska få gå fritt. Ngn som har tips?, eller det är bara att gilla läget?

Momo87
1

#0: ordna en grävlåda till honom.

sp0ngeb0b
0

Min ena är likadan. Väldigt aktiv tjej, springer mycket, hoppar på allt, krafsar och gräver på saker. Just krafsandet kommer periodvis, och hon har nyligen börjat igen. Tror det är vårkänslor eller rastlöshet för hennes del. För din del kanske det kan vara tonårshormoner också. Men oavsett - försök aktivera honom mer, ge honom pinnar att gnaga på osv. Skaffa grävlåda och se om han gillar den (mina älskade sin, men använde den även som toa vilket gjorde det ohållbart). Har även läst någonstans att mörka trånga gömställen, tunnlar m.m. kan minska grävbehovet eftersom det efterliknar deras gångar de gräver i naturen. Så det är bra om han kan gå under sängen, soffan eller andra möbler. Skaffa ett gäng tunnlar och lägg lite här och där. Jag har lagt en tunnel som leder in under sängen, och väl där under finns sådana vanliga plastlådor man brukar ha under sängen, så det blir som små gångar mellan dem.

Maleficum
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Min älskar att gräva i kartonger! Har gjort kartonghus av flyttkartonger (då han är angora) och han älskar att gräva och tugga på dem (brukar gräva bort hela botten på dem).

När han var bebis hade jag mindre kartonger och byggde ett kartongslott åt honom med små gångar och rum åt honom.

Även kompisens kaniner gillar dem när de är på besök och speciellt honan älskar att gräva och tugga på dem.

Lite bilder på olika kartonger jag haft. De små är från IKEA. Gjorde vissa av dem som små kojor med bara en ingång och la lite halm i som en bohåla. Gjorde även hål uppåt i en av dem som står ovanpå de andra. Simulerar ju lite ett tunnelsystem.

Beroende på kanin kan det dock vara bra att kanske ha en vaxduk eller vattentät matta eller liknande under kartongerna ifall de får för sig att kissa (bara hänt mig en-två gånger men var troligen olyckor då min angora, som är blind och har E. cuniculi, ibland inte kan hålla sig som han ska.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Bästis20
0

Tack för fina tips?!!👌