Sprattlande kanin
Har för några veckor sedan fått hem en liten kaninhona, lite mer än ett halvår gammal. Hon är väldigt hispig, troligen inte jättevan vid hantering. Så fort jag försöker lyfta henne slinker hon iväg, och om jag lyfter henne sprattlar hon som om hon tror att jag kommer att döda henne.
Jag vet inte om jag ska ta det väldigt lugnt, klappa henne mycket, eller försöka lyfta henne ofta så att hon vänjer sig.
Eller är det försent? Går det att få henne att bli lugnare och inte sprattla?
Har inte jättemycket erfarenhet av kaninrr så är osäker på om det finns något hopp;)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ta det lugnt. Låt bli att lyfta på ett tag (om det inte är absolut nödvändigt!) och satsa på att stärka er relation (så hon förknippar dig med bra saker). Gillar hon att gosa så sitt på golvet och gosa med henne, respektera om hon inte vill vara med. Du kan även bara ligga ner på golvet och låta henne utforska dig och hoppa upp på dig utan att något mer händer.
Locka med lite godis för att få henne att hoppa upp i knät (men försökt inte göra något i början).
När hon börjar känna sig trygg och du kan börja klappa henne och stryka över stora delar av kroppen utan att hon tycker det är jobbigt kan du försiktigt försöka lyfta tex frambenen en pyttebit över marken och sen direkt sätta ner och ge mer kel eller godis och sen bara i små steg utöka lyftandet.
En bra sak är också att lära henne att själv hoppa in i transportbur så har du ett bra alternativ om du behöver flytta henne (innan hon blivit tillräckligt van att bli lyft).
Denna film (på engelska men har man svårt att förstå det så kan man se rätt bra hur de visar) ger rätt bra tips? på hur du kan lyfta. "Fotbollsgreppet" som de visar först har jag själv använt mig av på en fransk vädur som hatade att bli lyft (behövde flyttas mellan Hage och nattboende) och han höll sig lugn).
Låt det ta tid! En del vänjer sig fort och andra behöver betydligt längre tid på sig och en del kommer aldrig gillat att bli burna (det är inte naturligt för dem att bli burna, de uppfattar det ofta som att de blivit tagna av ett rovdjur och är på väg att dö så då är det inte konstigt att de kan reagera kraftigt).
Min nuvarande (blind angora) är van att bli buren (måste kunna bli hanterad eftersom han päls behöver klippas ganska ofta) och ofta har han inga problem med det men ibland vill han inte (speciellt om han är kissnödig) och så låter jag honom vara och sen testar jag lite senare.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1 okej, ja det har börjat bli bättre, håller på med henne dagligen, klappat mycket och märker att hon blir lugnare. Så det är framsteg iaf!