Ögongrus
Hej min kanin brukar få mycket ögongrus så att det bildas som ganska stora klumpar vet någon hur jag kan göra så att hon inte får lika mycket
Lite ögongrus ibland är normalt att få. Men för att förminska det kan man testa att byta underlag då olika underlag kan resultera i olika mycket ögongrus. Halm och spån är ofta ganska dammigt och då bildas mer ögongrus. Om kaninen bor inne kan du testa att byta underlag till ett spån/halm som ska vara mindre dammfritt eller helt enkelt ha en matta där kaninen bor i stället. Är det en utekanin kan det ibland bero på klimatförändringar vilket ju är svårare att påverka. Det är ju ganska kallt ute nu och då är det vanligare med mer "grus" i ögonen.
För att få bort "gruset"/klumparna kan du testa att torka med koksaltlösning, om du inte redan gör det. Det går antingen att tillverka enkelt själv eller köpa färdiga flaskor på t.ex Granngården. :)
Du fick bra svar av #1 men jag rekommenderar dig att ta bort ögongruset ibland! Gärna varje dag. En gång när jag lämnade ögongruset på min kanin så fick hon en ögoninfektion. Jag trooooor i alla fall det berodde på det. Att det blev för mycket eller något. Eller så var det en olycklig slump. Men nu tar jag i alla fall bort det när jag ser det! Hon brukar få varje dag, men hon har också en sjukdom som bl.a. påverkar hennes slemhinnor så jag vet inte om det är pga den hon får det eller något annat (min andra kanin får inget). OBS bli inte rädd nu, hon har många andra symtom på sjukdomen med. Så det är säkert "bara" damm som orsakar din kanins grus :)
#2: jag brukar ta bort det varje dag och har hört att man kan ta konsaltslösning men har inte varit helt säker kolla lite på internet och där Stog det att koksaltslösning inte håller så länge att man måste göra ny varje gång ska man göra det ?
#3 Man brukar väl säga att det håller i 24 timmar. Så du får göra nytt en gång om dagen, om du behöver varje dag. Men det är extremt lätt att göra. Jag brukar koka upp vatten i vattenkokaren, mäta upp 2,5 dl i en kopp, hälla i 1/4 tsk salt (allra helst havssalt utan jod eller andra tillsatser, eftersom dessa tillsatser kan irritera) röra om och låta svalna. Salt löses även i kallt vatten men jag vet inte om det gör någon skillnad när det gäller sådant här, så jag brukar ta kokande vatten för säkerhets skull. Receptet är som jag fått av min piercare för att rengöra nytagna piercings med, så jag tror det är en lagom ratio även till kaniner. Dvs 1 tsk salt per liter vatten (fast jag gör en fjärdedel av satsen bara).
Jag brukar göra koksaltslösning enligt kaninmagasinets recept, 1dl vatten med 1 krm salt.
Brukar fixa en omgång och förvara i kylen under dagen om jag behövt använda det flera gånger under dagen.
Numera har jag dock speciella ögondroppar till min kanin (han är blind och har konstant rinniga ögon så han blir lätt irriterad i huden om jag inte torkar och tvättar dagligen och då är det lättare med färdigt medel på flaska).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu