Kanin iFokus

Kanin

Etiketterbeteende-hälsa-och-skötselallmäntbur-och-aktiveringkanin
Läst 479 ggr
Monterrey
0

Fransk vädur

Hej!

Väntar i dagarna hem en fransk vädur och har svårt att förstå storleken på dessa jättar.

Tänkte ha honom frigående, inledningsvis bara i köket och vill ha bolådor och någon tunnel och funderar på hur stor inredningen och dess ingångar behöver vara. Han bör ju kunna vända sig och inte fastna någonstans. Och vilken diameter bör ett rör minst ha?

Har också tänkt ha en grävlåda, tror ni han någorlunda enkelt kan hoppa i och ur en låda som är 40 cm djup? Kommer ju ha grävmaterial i sig, så han kommer väl upp en aning när han ska ur. Rekommenderar ni att ha någon form av trapplösning eller ramp? Ett halvt lock som plattform?

Finns så mycket fint och roligt till små kaniner - men blir inte klok på vad som funkar för dessa stora. Ska jag ge upp tanken på att hitta något färdigt?
Har haft dvärgvädurar innan, kanske är de inte så väsensskilda när det kommer till smidighet osv - vet liksom inte vad som väntar 🙂
Tar tacksamt emot input!

sp0ngeb0b
0

Jag har faktiskt aldrig ens sett en stor kanin i verkligheten, men har läst att det är svårt att hitta saker som passar. Men om jag var du hade jag nog väntat tills jag faktiskt har kaninen innan jag köpte en massa grejer. All info man kan få är ju ungefär hur många kg kaninen kommer väga som fullvuxen osv, men det är lite svårt att översätta i längd och bredd som ovan. Så nej jag hade nog väntat och skaffat grejer tills jag hade kaninen hemma och kunde mäta själv :)

bagishanna
0

dom flesta saker i "kattstorlek" brukar funka bra!

Monterrey
0

#1: klokt att vänta, är ju det vettigaste såklart. Så svårt att hålla i hästarna bara 😄

#2 tack för tips? om kattgrejer! Tänker ju lite så - men är så svag för alla små trähus och grejer som florerar på marknaden. Nästan så jag vill skaffa hamster ist 🙂

KarinHa
0

Säger som #2, katt saker är det bästa du kan hitta som passar en fransk vädur. Hade en fransk vädur för några år sedan, och skulle säga att jag aldrig hittade kanin grejer (hus, selar, grejer som ett djur ska "passa i") som passade min kanin. Enda jag skulle säga man kan hitta är gnagarleksaker, trä som trä liksom.
Köpte bland annat, kattlåda (som toalett), kattsele, katt tunnel. Katt tunnel var mycket uppskattat, många glädjeskutt blev det när den kom ner i hagen :) Om man vill ha en sele som är för kaniner, så får man nog beställa en från en privat person! :) (eller göra en själv)

tips? också om du ska köpa typ kattsaker, köp på typ biltema, inte djuraffär, mycket billigare där!

Maleficum
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Som sagts innan så kan det vara bra att vänta med inköp av icke väsentliga saker tills din krabat kommit hem (och vuxit på sig om det är en unge).

Det kan vara svårt att verkligen se storlek på bilder men här är några bilder på Zerelda (fransk vädur/belgiskt jätte/ engelsk vädur), Harry (holländare)och Kenzie (angora). På alla bilder är Zerelda under året (med lite varierad ålder) så hon är lite större nu (men hon och Harry är min kompis kaniner som ibland är här på passning så har inga nyare bilder på henne).

Ibland ser hon inte så stor ut men hon är extremt lång! Och tar sig med lätthet över kompostgaller på lågkant om hon är tillräckligt motiverad. Man får passa sig med att ha ätbara saker inom räckhåll (kan inte ha Kenzies mat och godis på lilla vita byrån som jag brukar ha när hon är på besök för hon hoppar upp och har ner sakerna på backen så får alltid flytta allt ätbart till barbordet).

Nu kom inte det med på bild men jag har gjort kartonghus med flyttkartonger som är väldigt uppskattat av kaninerna. Satt ihop flera med små hål emellan så det blir som ett gångsystem. När Kenzie var liten gjorde jag ett kartongslott av A4 papperskartonger men dem växte han ur (men skulle kunna användas som tunnlar mellan större kartonger).

Kenzie älskar att gräva i sina kartonger och tugga upp hålen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

PAPPIS Låda med lock, brun. Anpassad till förvaring av papper (A4-format och amerikanskt brevarksmått 22x28 cm).