Kanin iFokus

Kanin

Etiketterbeteende-hälsa-och-skötselallmäntmåste-skriva-av-migsjukdomarkastrering
Läst 341 ggr
liinniia
0

Kastrera kanin?? Frågor!

Hej! Jag har en liten kaninpojk här hemma på 4 månader som jag älskar över allt annat. Just nu bor jag hemma hos mina föräldrar och han får därför "bara" springa fritt i mitt rum (ganska stort, kaninsäkrat rum dock) men när jag flyttar hemifrån till sommaren/hösten planerar jag att skaffa en liten kaninkompis till honom då jag får större utrymme.

Eftersom jag i så fall kommer skaffa en hona måste jag ju kastrera min lilla kille (inte än, kommer vänta till våren/sommaren då han växt lite). Är ganska nervös inför det så jag har jag en del frågor:

1. Hur har era erfarenheter varit med att kastrera en kanin? Är det något särskilt jag bör tänka på att fråga när jag besöker vet? Något speciellt jag bör ha hemma (förutom critical care, det vet jag!)?

2. Har någon av era kaniner ändrat beteende efter kastreringen, dvs till det "sämre"? Jag är nämligen lite rädd för att han ska förändras personlighetsmässigt vilket jag absolut inte vill då han är världens goaste, väldigt tam och aktiv. Är detta ovanligt eller är det tvärt om kanske något man bör räkna med att deras personlighet kan ändras efter ingreppet?

3. Han är en mix av raserna dvv och lejonhuvad och uppfödaren sa dessutom att han var minst i sin kull. Han är alltså en väldigt liten kanin. Gör det att risker för komplikationer under kastreringen kan bli större? Vet ju at de flesta veterinärer rekommenderar att vänta tills kaninen blivit 6 månader gammal (vilket jag såklart kommer göra) eftersom det är större risk för komplikationer med små kaniner. Men innebär det att han fortfarande har stor risk för det även efter 6 mån för att han är en så liten kanin, eller menar man mer åldersmässigt? Bör jag vänta tills han är större?

4. Om jag nu kastrerar honom och köper en hona, bör jag kastrera henne också när hon vuxit? Har läst att honor löper stor risk för att få cancer om de inte kastreras, men å andra sidan att kastreringen på honor är ett större ingrepp. Skulle ni säga att det är värt det att kastrera henne också för att slippa ev sjukdomar eller är det ett för stort ingrepp?

Hoppas någon orkade läsa, många frågor hahah :P Väldigt tacksam för svar från någon/några med erfarenheter av kaniner och kastrering. Tack! :)

Maleficum
0

Har haft två kaniner jag kastrerat utan problem. Den ena var fyra år någonting när han kastrerades och den andra (min nuvarande) var kanske 7-8 månader (han kastrerades på mitt köksbord :P).

Min nuvarande har Encephalitozoon cuniculi och hade hunnit bli helt blind när han kastrerades (därav att han kastrerades hemma istället för på klinik för att minska stressen).

Se till att det är någon med erfarenhet att kastrera kaniner. Ofta får man bra råd när man är hos veterinären.

Som förberedelse kan vara bra att träna på att åka transporten och få se lite nya miljöer och att främmande människor hanterar honom lite, alls man kan så att det inte blir så himla stressande och nytt att komma till veterinären (ju lugnare dem är desto bättre för då behöver mindre mängd sömnmedel användas).

Jag hade turen att ha en släkting som är veterinär som kastrera båda mina så kaninerna var vana med personen sen tidigare plus att jag fick vara med under ingreppet så de gick väldigt lugnt till. Min nuvarande var så lugn att han inte behövde full sömnmedels dos men tog ändå lång tid på sig att vakna helt efteråt för att han var så avslappnad för jag satt och klappa på honom, fick helt enkelt stoppa in han tillfälligt i transportlåda för att han skulle vakna upp.

Sen är det viktigt att de kommer igång och äter efteråt och att hålla koll på såret så det ser fint ut.

Ingen av mina fick nämnbar ändring i personligheten, märkte inget på min första (som dock var väldigt ohanig redan innan kastrering) och det ända med min nuvarande var att han sluta kissmarkera på hunden.

Är en fördel att kastrera en hona också, bla pga canser men även för humöret! En del honor kan bli väldig griniga vid tex brunst.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

sp0ngeb0b
0
  1. Jag har kastrerat en hona och en hane, allt gick bra förutom att det var lite svårt att få dem att äta igen efter narkosen. Men man får ladda upp med allt gott som de gillar (pellets, morot, örter osv) och critical care och göra sitt bästa. Det är bra om man kan vara hemma med dem åtminstone det första dygnet för att se så de äter som de ska! Du bör också undvika vanligt strö i toan eftersom det kan fastna i såret så ha i stället handdukar, tidningar eller liknande i toan i början.

2. Svårt att säga då jag inte hade mina kaniner så länge innan jag kastrerade dem. Jag bokade tiden direkt jag fick hem dem (omplaceringar, så de var tillräckligt gamla från början). Men jag märkte ingenting egentligen. Det jag hört är att de oftast blir mer tama, mer rumsrena och bättre humör generellt. Möjligen kan jag tänka mig att de kan bli mindre aktiva.

3. Inte en aning. Kontakta en kaninkunnig veterinär så får du säkert svar på dina frågor :)

4. Jag tycker absolut du ska kastrera honan också. Dels som du säger är det annars stor risk för cancer. Visst, det är ett större ingrepp att kastrera honor, men risken att de dör av kastreringen är mindre än att de dör av livmodercancer. Dessutom är cancer ett plågsamt och utdraget lidande för stackars kaninen. Andra fördelar med att kastrera även honan är att hon blir lättare att få rumsren, lättare att få ihop/komma överens med hanen och bättre humör osv. Honor kan vad jag förstått vara ganska stissiga, lättretliga osv och dessutom är de generellt mer beskyddande över sitt revir än hanar. Så för kaninernas relations skull är det absolut att rekommendera! Ett bra alternativ är att skaffa en omplacering i stället för en unge. Dels så vet du då kaninens personlighet så att det är större chans att hon passar med din hane, och dessutom kan du kastrera henne direkt (om hon inte redan är kastrerad). Plus att du hjälper en kanin som behöver ett hem :)

liinniia
0

#1: Okej, tack för ditt svar och dina tips?! Ska absolut öva på transport/nya miljöer som du skrev så han förhoppningsvis blir mindre stressad när dagen väl kommer! Skönt att höra att ingen av dina ändrades i personligheten :) Tack!

liinniia
0

#2: Tack så mycket för svaret! Det ang ströet har jag inte tänkt på så det var bra du skev! Såklart kommer jag vara hemma hos honom de första dygnen för att se så att han återhämtar sig bra :)

Okej då vet jag att jag bör kastrera honan också! Tänkte nästan det efter det jag läst men ville ändå rådfråga någon annan med erfarenhet. När det gäller omplaceringskaniner skulle jag absolut kunna tänka mig det! Letade faktiskt efter det när jag planerade att köpa min nuvarande men hittade ingen dvv (ville gärna ha den rasen då jag hade 2 sådana när jag var liten) i närheten av Göteborg där jag bor just då. Men ska kika på det när jag letar nr 2! Precis som du skriver så vill jag gärna hjälpa en kanin som behöver ett nytt hem och det vore ju i så fall ett + att man kan kastrera henne direkt som du skrev :) Tack!

Maleficum
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Som sagts innan så är ju extra smarrig mat bra att ha hemma.

En liten filmsnutt på nykastrerade Kenzie när han mumsar sitt "fodder" (som han åt då istället för pellets och är något han älskar än i dag).

Båda mina hanar kom igång fort efteråt och var aldrig några problem. Hade min kompis hona hos mig efter att hon kastrerats (eftersom jag är hemma hela dagarna och hon jobba så kändes det bäst att jag fick ta hand om återhämtningen plus att hennes andra kanin då hade sällskap av min och slapp vara helt själv) och där tog det lite längre tid och mer trugande innan hon helt kom igång med ätandet (men är som sagt större ingrepp på honorna) men hon mår idag superbra.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

liinniia
0

#5: Åh vilken liten goding :') Okej, tack för svaret och videon!