OT - Tips på systemkamera?
Hejsan. Har du en bra systemkamera som du vill tipsa mig om? Lägg gärna in bilder så jag kan kolla på bildkvalitén så kan du ju skriva vad kameran heter & hur bilderna blir, megapixels & vad man bör tänka på. Jag letar efter en att fotografera kaniner, natur & ökenråttor med, så det ska inte bli suddiga bilder om någon rör sig. Ska helst inte kosta över 7000kr. Den ska inte vara svår att ändra inställningar eller annat. Tacksam för svar! Det kanske inte behöver vara en systemkamera, men ingen digitalkamera iaf.

Putt.

Nej,jag har ingen systemkamera bara en digital.
Hoppas nån kan hjälpa dig. :)

Okej :) Tack ändå.
När det gäller rörelsebilder funkar alla kameror om man kan ställa in ljuskänslighet/ISO.
Jag har själv en Canon EOS 300D, och min ena bror har en Canon EOS 400D, och dom är helt okej.
Skillnaderna i funktioner mellan 300D och 400D är väl att 400D har en rörelsegrej (minns inte vad det heter :P), så man behöver inte fokusera om hela tiden som man får göra med andra kameror.
Tycker att EOS D-serien är väldigt enkla men otroligt bra. Sedan kan du ju självklart ha en superbra kamera och ta skitdålig bilder, och tvärtom.
Något man ska tänka på är att man med systemkamera får lov att köpa filter, dukar, minneskort och objektiv. Har märkt att alltför många inte vet om det, och tror att ett objektiv klarar allt.
Och vad finns då för objektiv? Jaa. Det vanliga är ju vidvinkel, sedan finns ju även tele (då du kan fota en älg tvärsöver en älg, tex, och komma jättenära). Sedan finns det macro, som är bra om man vill fota tex blommor, på väldigt nära avstånd.
Systemkameror kan man hitta en hel del av på Blocket.se. Men om du ska ha en digital, så ska den heta tex Canon EOS 300D, för utan D är det en vanlig analog systemkamera. :P
Bifogar en bildserie på en häst under tävling. Fotad med ett tele-objektiv. Bilderna är märkta för att jag inte vill att dom ska bli stulna, och jag har dom inte ihopklippta utan märkning, så det får du stå ut med. ^^
Du kan även kika runt på Foto iFokus, där är dom väldigt kunniga och har massor med tips?! :) Och om du vill ha en ny kamera, så kika runt på olika sidor. Scandinavianphoto är bra, och berättar en del om sina saker. :)
En annan sak du ska tänka på är att testa olika systemkameror. Gå till en affär, vilken som helst, och be att få känna på kamerorna. Vissa funkar inte alls med vissa grepp. ^^

Tack så jättemycket för svaret :) Jag får prata med pappa om han har lust att betala för andra objektiv & va det nu va ^^ Vad kostade din kamera? Tyckte att bilderna var helt toppen! :D
Jag har kollat på foto.ifokus men jag fattar ingenting av deras kompilicerade prat ;) jag är nybörjare.
Så lite så, bara kul att hjälpa till. :)
Ja, annars kan du ju spara pengar själv. :P Det bästa är ju om man köper ett kamerakit, då får man själva kamerahuset, som det kallas, plus ett objektiv. Oftast är det då ett vidvinkel, men det finns dom som har med macro också. Bara att kolla runt. :)
Jag vet faktiskt inte vad den kostade, då min bror (som nu har 400Dn) köpte den för.. 3-4 år sedan, och jag fick den i julklapp förra julen eftersom han hade köpt en ny. Men jag gissar att den kostade en.. 5-6 tusen iaf. Och då med vidvinkel (18-55 mm) till.
Haha, det blir lätt så i början. Men då kan man alltid fråga vad dom menar. Dom är väldigt hjälpsamma. Och jag lovar, dom bits inte. ;)
En annan sida som är väldigt bra att kika runt på är fotosidan.se, dom är supertrevliga där. :)

Jag säger bara: Nikon D40. Har knappt haft den i en månad men har redan lyckats ta helt otroliga bilder med den. Det är en utav de billigaste systemarna på marknaden just nu, och även en utav de enklaste att lära sig. Men, som fotograf måste man också veta hur man ska ställa in ISO, bländare och slutartid för att få till bra rörelsebilder.
Det enda negativa med D40 är att den inte har inbyggd autofoku. Så det måste vara ett AF-S objektiv man köper till. Annars får man använda manuell fokus. Jag köpte ett Tamron 50/200 AF. Finns inte autofokus på det och det tänkte jag inte alls på. Men det går jättebra. Det är roligare med manuellt tycker jag iallafall ;)
Ville bara påpeka att systemkamerorna här ovan är digitala, menar du inte att det är en kompakt kamera du inte vill ha?

#10 Oj. Det kommer ju bli jättedyrt :)
#11 Jag tror att jag vill ha en digital. Vet inte riktigt vad skillnaden är…

#12 Dyrt? Det är ju jättebilligt! Om du köper kameran någon annanstans får du bara kamerhuset och ett kitobjektiv som man knappt kan fota med. Du måste alltså köpa ett teleobjektiv till som kostar minst 2000 om du vill ha autofokus med.
Om man ska ha en systemkamera får man vara beredd på att lägga upp pengar på objektiv för att få de bilder man önskar.
En digitalkamera kan man lägga in bilderna i datan med. Med en analog måste du framkalla bilderna.

Okej :) Jag vill då ha en digital.
#13 Kameran+kamerahuset, är det allt som jag behöver köpa? :) Det blir väl över 10000kr om man räknar med kameran?
Själva systemkameran kallas för kamerahuset :)

#15 Kamerahuset = Kameran utan något objektiv. Du måste ha ett objektiv för att kunna fota. Du kan få kamerhuset + kitobjektivet för 4000-5000 tror jag. MEn jag rekomderar även att du köper ett teleobjektiv till, vilket kostar runt 2000-3000.

Haha XD Som sagt var, jag är nybörjare.
#16-17 Tack för att ni tar er tid att hjälpa mig :) Jag är vilse i kameradjungeln.
Haha ^^,

#18: Haha. :P
#18: Canon har bra kameror. Gå in på www.canon.se så finner du flera olika modeller.

19-20 XD
21 Tackartackar.
#18 Äh, alla är nybörjare någon gång! :D Du skulle sett mina första bilder med systemkamera.. Herregud.. Jag trodde att jag kunde kameran, men icke. ;)

#23 Skönt att jag inte är den enda ;)
Putt
Nikon tycker jag är bra

putt :)

Jag har canon eos 400 D, är helnöjd, men man upptäcker hela tiden nya saker (även fast jag läst igenom hela manualguiden). Sedan så lär man sig efter hand med :) Själv har jag svårt för att veta hur jag ska ställa in för att frysa bilden på bästa sätt, blir inte riktigt nöjd, alltid något som inte riktigt blir som jag vill. Sen är det ju så att alla kameror har sina begränsningar. Jag tycker att det är viktigt att man har sensorrengöring och någon knapp så att man kan byta från autofokos till manuell. Sensorrengöring för att det är ett helvete att hålla på och göra rent, och manuell och aoutofokus för att man inte vill behöva byta objektiv och inte heller bara nöja sig med ena :)

#28 Okej :) Jag ska nog välja mellan den du har & nikon 40D. Tack för svaren!

#22: :P

Kan någon skriva fördelar & nackdelar för de här:
Nikon D40
Canon eos 400D
Nikon D40 kan man bara ha saker som är gjorda för nikon d40 de andra nikon kan man oftast ha allt från nikon
själv är Nikon D200 och Nikon D40x bra

Jag funderar på en Nikon D40 eller en Canon eos 400D.
#33 samma som jag ^^
- Mvh Emma

#34: Och mig. Fast jag funderar mellan Nikon D40 och Nikon D70 :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#35 jo, d70 funderar jag också på :)
- Mvh Emma
nikon d40x tkr jag eller d40
själver funderar man på nikon d40x eller canon eos 400d
Noope. :/

Hoppas att jag får en Nikon i julklapp :) Isåfall blir det min första systemkamera.

jag vill ha en nikon d40… Men hur många megapixlar har den?
själver sa pappa att ja får en nikon d40x i julklapp , fast ja vet inte om det ;D

#43 6,1. Men megapixlarna har man bara nytta av om man ska förstora och skriva ut bilder. Om man ska ha dem på datan, kanske förminska och lägga ut på KIF eller en hemsida, så brukar det räcka gott och väl med 4-5 megapixlar :) Det du istället ska kolla på är slutartider, ISO, blixt, objektiv osv. :)

#45 ok det var mamma som undrade :)<3
#45 men det blir bättre bilder me en typ 10 mpx å en 1mpx kamera.. även om man inte förstorar upp tex om du tar kort me en blomma.. ^^
Okej, då får jag hoppa in och hjälpa till och hylla Nikon D40 :)
Jag har en del bildexempel som är tagen med den, allt med standard sakerna som medföljer vid köper.
Tycker att det är perfekt att själva standardobjectivet är så pass bra som det är och att man kan komma så pass nära och få så skarpa bilder med den! Älskar verkligen denna kameran.
Här kommer några exempel:
Illerns nos (med blixt)

Haha, söt :)

superfina kort, verkligen :) men får man med standardobjektiv?

Jättefina bilder!
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#53 Vi fick med ett så kallat standardobjektiv, en liten sak eller ja, haha :D Jag är ingen bra på kameror kan ajg ju säga. Men vi fick med den långa saken som sticker ut på kameran, det heter väl obejktiv?
Hahah :)