Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 628 ggr
ciss
0

Vänta innan parning

Hur länge väntar du innan du använder en nyinköpt kanin i aveln?

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

twinnie
0

Det beror ju helt på! Hur kaninen känns, har den gjort sig hemastadd, äter den ordentligt osv.

ciss
0

Men på ett ungefär. En vecka, ett halvår, två månader? Minimigräns?

www.frihetenskaniner.se

twinnie
0

Omöjligt att svara på enligt mig ^^ Som exempel tog det 2 dagar för Myran att göra sig hemmastadd, medan Mio fortfarande är lite nervös.

myriis
0

Jag skulle nog vänta en månad, minst..

Clariiz
0

Beror på kaninen.. Men i varje fall MINST 1 månad.. Så den är säker i miljön..

Sedan beror det ju på hur gammal kaninen är när man får hem den också^^

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

lauraa
0

Var det menat till mig eller? :/

Bejja
0

Minst en månad här också! Jag skulle aldrig para min nyinköpta kanin tidigare. men det är olika.

Bejja
0

#6 Va?

ciss
0

#6: Nej. Jag blev inspirerad av din tråd bara :)

www.frihetenskaniner.se

Ellen95
0

Jag skulle nog vänta en månad minst.

ciss
0

Minst en månad skulle jag vänta. Även om kaninen verkar hemmastadd & mår bra så skulle jag ändå vänta.

www.frihetenskaniner.se

lauraa
0

Okej ..

EllinorK
0

Jag har parat kaniner efter en vecka/samma dag som dom kom hem till mig. Gick superbra. Den första kaninen jag parade var min vit rödögda hane jag hade ett litet tag, han var väldigt gammal och ville ta sista kullen innan de var försent parade honom en vecka efter han kommit till mig. Sen fick jag hem en foderkanin som jag skulle ta kull på, para henne samma kväll som hon kom till mig. Hon hade 1 månad på sig att göra sig hemmastadd.

lauraa
0

Själv har jag pratat med min honas uppfödare och hon tyckte snarare att det var bättre att para henne nu eftersom hon brunstar massor just nu :P

ciss
0

Hon kommer ju brunsta sen också. ^^

www.frihetenskaniner.se

Nicolina
0

Ett par veckor, så att jag både från mitt håll känner mig säker på kaninen samt att kaninen litar på mig. Så att jag hinner märka dess beteende osv.
Så att vi hinner lära känna varandra helt enkelt = )

(tar för givet att du menar en vuxen kanin och inte en unge, för då skulle jag ju självklart vänta tills den är mogen för en kull, ja att den har åldern inne osv)

lauraa
0

#15 Självklart ^^ Men jag vill ta första kullen innan hon fyllt 1 år.

Vet flera stora uppfödare som parar nyinskaffade kaniner nästan dagen efter de kommit. Det handlar ju om vad man tänkt ha kaninen till.

[Quellii]
0

Jaa, det beror väl lite på om kaninen är nog gammal :P Men är den vuxen, över 9 månader så hade jag väntat en månad, sett hur kaninen är, ifall den alls passar till Avel osv ^^

Sotis
0

jag skulle vänta minst en månad.

[Niike]
0

Det beror ju på hur gammal kaninen är;) Men är den redo för en kull i åldern skulle jag vänta ca 1 månad tror jag. Eller, det är svårt att säga .. Skulle vilja lära känna kaninen och så först också, så det inte är värsta monsterkaninen xD Men är temperamentet bra och den verkar känna sig trygg skulle jag iaf vänta minst 2 veckor!

Lippo
0

Det beror på hur länge det tar för kaninen att göra sig hemmastadd och när den litar på en osv ^^ Men minimum, 3 veckor - 1 månad kanske.

denisesalomonsson
0

jag vänatde 1-2 m¨nader innan jag parade trullsa :)

Bejja
0

Kaninhonan kan desssutom få mjällkvalster/skabb om den bytar hem och är dräktig samtidigt (kanin blir helt enkelt för stressad) men vissa är väldigt harmoniska m.m. så då funkar det :) Beror på individen.

lauraa
0

#23 Det är en "myt". Mjällkvalster får kaninen i samband med flytt, men det har inget att göra med att den blir dräktig.

Bejja
0

#24 Humm.. Hur kommer det då sig att en nära väns kaninhona fick mjällkvalster pga. honan blev stressad av dräktigeten? Min äldre kaninhona tjuvparades och då fick hon också mjällklvalster pga. stressen att vara dräktig (Tack o lov fixade hon förlossningen!) Vi tog med vår hona med mjällkvaslter till veterinären för att bekräfta varför hon fick det och det var då jag fick lära mej att dräktighet kan orsaka mjällkvalster, både hos yngre och äldre individer.OBS. detta behöver inte vara vanligt. Detta är vad jag har lärt mej av andra mkt kunnigare uppfödare än mig + våran veterinär.

Lizzan
0

Skulle vänta minst en månad…