Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 182 ggr
[Hoppsan:)]
0

Lite frågor:)

Hej!
Jag har en okastrerad hane och en hona som båda är ca 8 månader. De är inte syskon och bor i olika burar.
Båda två är väldigt trevliga och tanken är att vi ska para de till våren.
Jag älskar deras personligheter och vill gärna "föra över" det på deras ungar. Som jag förstår är det många som är emot att man tar en kull, men detta är något vi har tänkt igenom noga.
Jag känner några som ev. Skulle vilja ha kaniner och jag vill själv spara någon/några av ungarna. Vi har plats så det är inget bekymmer.

Efter kullen är det tänkt att vi ska kastrera hanen och att han sedan ska få sällskap. Antingen med honan eller honan och någon unge (hona).
Kan det funka att honan och hanen går tillsammans, och ev någon av ungarna?

Funkar kullsystrar tillsammans?

Tacksam för all hjälp jag kan få:) Vill helst inte ha några påhopp eller liknande.
Vill alltid det bästa för mina kaniner🙂

Kan komma fler frågor snart men detta var det jag kom på just nu.

sp0ngeb0b
0

Det är svårt att säga om det går för det handlar om hur deras kemi är, om deras personligheter matchar och det kan vara svårt för oss människor att avgöra. Du får prova helt enkelt! Jag har inte så mycket erfarenhet av så många olika kaniner men det verkar som (enligt min erfarenhet) att det kan vara svårt att para ihop kaniner som har lite personlighet. Med det menar jag alltså de som är lite kaxiga typ. Min ena kanin är sådan och jag hade jourkaniner här där den ena var likadan. Provade ha dem med galler emellan (mest för min egen bekvämlighets skull, egentligen…) men de rök nästan ihop bara av det så så blev det stängd dörr emellan dem. Men av din beskrivning att döma tror jag inte dina kaniner är så superkaxiga så det går säkert, om än kanske med lite extra arbete om du har otur.

Låter som att du tänkt igenom det ordentligt men vill bara tillägga om du inte redan vet det, att det är absolut ingen garanti att ungarna får samma personlighet som sina föräldrar. Så om det är den enda anledningen till att du vill para dem skulle jag hellre låta bli. :)