Kanin iFokus

Kanin

Läst 216 ggr
[ninivy]
0

kastrera kaninhonor?

Jag har två dvärgteddy kaninhonor som inte är kastrerade. Ariel är 4, snart 5. Vet inte födelsedatum. Luna, hennes dotter, är 2 år, född 18 juni 2018. Jag har haft dem sedan hösten 2018 och de bor tillsammans med en kastrerad hane.

Jag har alltid funderat på kastrering på dem, eftersom det är så stor risk för cancer annars. Men det blev aldrig av för någon dum anledning. Var också rädd att de inte skulle klara operationen.

Tycker ni att det är bra om de kastreras? Är det större risk att de inte klarar operationen när de blir äldre? med tanke på att Ariel närmar sig 5 år. Vet också att risken för cancer är stor i den åldern.

Ni som har kastrerade honor får gärna berätta om hur eran kanin var efter operationen. Till exempel om ni upplevt någon förändring i personlighet, blev det någon komplikation? Hur gjorde ni som har fler kaniner tillsammans? Ska de vara separerade ett tag?

Jag vet inte om mina frågor var tillräckligt tydliga, har aldrig skrivit här förut…

Åkervägenskaniner
0

Hej! Jag kastrerade min kanin hona när hon var 3 år gammal, det gick bra bara väldigt trött efteråt, åt inte jätte mycket men fick i sig lite iallafall. Hon var en ute kanin men hon bodde inne efter kastreringen ett par dagar efteråt. Då din kanin som närmar sig 5 år har jag inte mycket erfarenhet av den ålder så att jag vågar inte säga någon chansning. Men den kaninen på 2 år har jag lite mer ”erfarenhet” av. Annars är det kanske bäst att fråga veterinären. Min kanin hona var en lejonhuvuden dvärgvädur för att tillägga.

Fridaaaa
0

Större risk att de blir sjuka i tex cancer eller annat än att de inte klarar operationen. Viktigt att välja kunnig såklart

Hade kastrerat

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sp0ngeb0b
0

Jag röstar absolut för kastrering. Som #2 säger är det inte speciellt stor risk att de inte klarar operationen. Och cancer är både större risk samt mer plågsamt. Vet dock inte hur det är för lite äldre kaniner men du kan ju ringa och rådfråga veterinären.

Min hona kastrerades när hon precis hade kommit hem till mig så jag hann inte riktigt lära känna henne innan. Men jag märkte faktiskt inga direkt tydliga förändringar mer än att kisset luktade mindre. Just nu har jag även två honor som inte är kastrerade och kan säga att deras kiss luktar extremt mycket mer än mina kastrerade kaniners kiss. Bara det är ju nästan värt det haha.

Vet inte om du måste separera dem. Jag hade mina separerade när de kastrerades eftersom jag inte satt ihop dem än, helt enkelt. Risken för om du separerar dem kan vara att de inte kommer överens igen efteråt (vet inte om det är en stor risk, men värt att tänka på). Så länge det inte verkar vara några problem för kaninerna känns det nästan bäst att inte separera dem, då de kanske blir olyckliga av separationen och får svårare att äta efteråt osv.

Emlj
0

Jag tycker också det är värt att kastrera, men jag förstår att du är orolig med risk vid sövning osv. Jag hade tagit kontakt med en kanin vet för konsult. Man kan ju boka tid för hälsokontroll först? Har läst att det kan tyvärr vara upp till 80 % chans för cancer om de inte paras alt kastreras.

Kastrerade min kaninhona för några månader sedan, dock var hon runt 7-8 månader men hon hade problem med magen. Träffade vet innan operationen så hon fick göra en hälsokontroll. Hon bedömde att kaninen var pigg och frisk nog för operation och det gick bra. Hon var lite groggig efter narkosen första kvällen och jag behövde stödmata med critical care men sen vände det efter 2 o 3 dagen sen var hon som vanligt. De brukar inte släppa hem dem förrän de har ätit, kissat och bajsat :) Min kanin hann bli könsmogen så det jag märkt är att hon är mer kelig och lite lugnare samt rumsren :)