PARNING
Jag kopierar en av mina tidigare diskussioner men fick inget svar… så jag kopierar min diskussion och hoppas på lite svar haha. En av mina hanar ska paras/har gjort, min kompis äger honan och honan är brunstig och har haft 2 kullar förut men min hane försöker och försöker få till en lyckad PARNING men ingenting händer, honan gör som den ska men problemet ligger nog hos min hane. Alltså han kämpar på och vill inte ge upp, honan kan ju tröttna efter ett tag, vi har försökt två gånger. Värt att försöka igen eller hitta en ny hane/ge upp? Han har aldrig parats förut, kan det ha något med det att göra? Honan visar tecken på brunst men hon kanske ej är brunstig, inte min hona då jag inte känner henne så bra och då inte kan bestämma om hon är brunstig eller inte. Jätte tacksam för svar
Är det brist på kaniner eftersom ni behöver avla fram fler?
Trodde att det redan fanns ett överskott på kaniner, med många hemlösa kaniner som följd…?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1: Hej! Svar nej det är inte brist på kaniner VAD JAG VET☺️ Vilka menar du med ”ni”? Jag själv har ingen uppfödning/avlar fram kaniner. Dom som avlar på kaniner/en slags kaninernas (osv) gör nog inte det för att dom vill göra fler hemlösa kaniner. Det är tyvärr så att det finns kaniner utan hem, eller inte bor i ett bra hem. Det hade jag gärna velat ändra på! Jag uppfattar inte din attityd så jätte trevlig utan ville bara ha lite tips? och råd från alla dessa kunniga kaninägare. Ha en fortsatt trevlig kväll!
#1 Om du lånar/hyr ut din hankanin för Avel så bidrar du väl i högsta grad till att avla fram kaniner, trots att det verkar råda ett stort överskott på kaniner i landet?
Jag ser hur problemet ser ut på kattsidan, med 150 000 hemlösa katter, och är bekymrad över att vi börjar se samma mönster när det gäller t ex kaniner. När det gäller katterna så är det ett av vårt lands största djurskyddsproblem.
Därav min fundering. Var inte ute efter att "visa en jättetrevlig attityd", utan är allvarligt bekymrad ur djurskyddssynpunkt. Det är illa nog med katterna, ska vi då inte lära av det, måste det bli samma problem när det gäller t ex våra smådjur/kaniner?
Har själv haft kaniner, och vill verkligen värna om dessa ljuvliga djur. Jag tycker inte att man ska avla fram fler djur än det finns hem till. Har vi ett problem med hemlösa djur så måste de djuren få hem först, och det måste finnas en efterfrågan INNAN man avlar fram fler djur. Att avla fram fler djur till en redan övermättad marknad gynnar inte en god djurvälfärd.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.