Kanin iFokus

Kanin

Etiketterbeteende-hälsa-och-skötselallmäntövrigtAllmänt
Läst 189 ggr
Ida11
2020-12-28 15:59
0

Tillit??

Hej, hur har ni gjort för att era kaniner ska lita på en i hantering så som att bli klappad utan att dra sig undan och bäras utan att sprattla? Och hur lång tid har det tagit?

sp0ngeb0b
2020-12-28 16:18
2

Har en kanin som inte gillar att bli klappad och det tog ca ett år från det att jag skaffade honom, så började han slicka på oss människor och även låta oss klappa honom ibland. Den andra kaninen älskar att bli klappad och har alltid gjort. Båda sprattlar när man bär dem vilket även de flesta kaniner gör, det är en naturlig instinkt för dem. Har behandlat båda på samma sätt så det beror på personlighet och/eller hur de blivit behandlade som små (jag fick dem när de var ca 7-9 månader gamla och de kommer från olika ställen).

Ida11
2020-12-28 17:21
0

#1: okej, tack för svar

Arcade-Foodie
2020-12-28 17:31
0

Det tar olika lång tid mina kaniner sprattlar inte när jag bär dem nu men det tog en bra tid att träna tills de slutade sprattla.

Senaste gången jag blev biten var idag utav min hormonella hona (6 månader) 😂 Typisk hormonell beteende.

Längsta att vinna tillit var med en av mina hanar tog runt 1,5 år innan jag kunde klappa honom utan att behöva rediga arbetshandskar som skydd. Man ska aldrig tvinga sig på en kanin, då de blir bara mer osäkra.

Jag körde på att sitta i hagen eller sitta bredvid eller i buren. Varje gång min kanin kom nära får de godis samt att jag låter dem hoppa på mig och utforska. Efter ett tag vågar de äta bredvid en och då kan man börja klappa lätt och ge dem belöning. Senare lär de sig att bli rörd är ingen fara och de får en god belöning.

Ida11
2020-12-28 17:38
0

#3: okej tack för svar, jag har också en hona på 6-7 månader som kan bita till ibland:)