Kanin iFokus

Kanin

Läst 211 ggr
emelieA
0

Nerklippt dvärgteddy utomhus?

Hej!
Vi har en dvärgteddykorsning vars vinterpäls är ett gissel att underhålla. Den är helt otroligt tjock, vi kammar varje dag men den tovar ändå lätt ihop sig så fort vädret är fuktigt, en liten halmbit fastnar osv. Han är heller inte särskilt förtjust i att bli kammad.

Han bor med sin vän på vår inbyggda balkong, en miljö som nog närmast kan liknas vid en utebox för hästar.. Ytan är 6 kvm, det är helt skyddat från nederbörd, har höga väggar och tak men fönster med galler som släpper in luft, kyla och ja, fukt om luften är fuktig. Det finns ingen kontaktyta med utomhusmarken. Golvet består av ett tjockt lager hampaströ, de har såklart även olika sittytor, högar med halm och två hus, ett isolerat och ett oisolerat. De har också en värmelampa som håller området kring husen på ca 10 grader.

Nu till min fråga: vi har funderat på att klippa ner honom för att spara både oss och honom allt trassel med tovor. Alltså inte helt såklart, utan spara kanske 2-3 cm päls, men så att den blir lättare att kamma igenom och nå in till huden på hehe.
Är det en bra idé? Kommer han frysa?

Det är våra första kaniner och vår första Teddy, har letat lite info men hittar inte mkt kring nedklippta teddys ute året om :)

• Redigerat 2020-12-20 11:44 av emelieA
Åkervägenskaniner
0

Jag har själv samma ”problem” allt bara fastnar och min kanin (Chanel) tycker de är ganska obehagligt att bli borstad eller när ja försöker lätt ta bort halmen eller ja det som fastnat i pälsen, jag är nästan helt säker att kaninen inte kommer frysa , jag är inget proffs och har själv tänkt såhär, min vän säger att det inte ska vara några problem (hon har haft kanin förut) även hennes mamma som är uppvuxen med kaniner säger att det inte ska vara någon större fara när jag ”förslagit” detta om min ena kanin

Maleficum
1

Klipp ner pälsen! Jag har haft angorakaniner i många år och periodvis haft dem boende ute och så länge de har vindskyddat och möjlighet att krypa in i ordentligt värme och man inte rakar dem helt nakna har det funkat bra att klippa dem vintertid (har dock undvikit att klippa när det varit extremkallt utan försökt sikta in när det är lite varmare (som nu när det fortfarande är plusgrader).

Vet inte hur fort teddypäls växer men angorapälsen växer extremt fort och de är väldigt snabbt lurviga igen. Något jag ofta gjorde också när de bodde ute i kylan var att klippa halva kaninen först (bara ryggen) och efter några dagar klippa resten (mage och ben) när ryggpälsen hunnit bli lite längre så hade de fortfarande päls kvar på delar av kroppen att hålla en del värme.

Var det extremt kallt och de behövde klippas fick de ibland bo inne några dagar tills pälsen blivit lite längre innan de fick flytta ut igen (de bodde på min altan när de bodde ute så ganska vindskyddat och väderskyddat).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

emelieA
0

#1:
Tack! :)
Ja det är en klurig päls hehe, det är svårt att nå ända ner till huden vid kamning också tycker vi, det är väldigt tätt, så att säga 😅

emelieA
1

#2:
Ahh, så bra att veta! :)
Tror nog teddypäls växer mellansnabbt, vi behöver ju inte heller klippa ner honom helt. Han har som en ”kjol” av päls längs sidorna och rumpan där det är tuffast att komma åt. Där är ett lager på säkert 6-7 cm av extremt kompakt ludd 😅

Och ja, vi bor i Göteborg så ”vintern” här brukar ju hålla sig runt 5-6 plusgrader hehe.

Vi får hålla koll på om han verkar frysa, just nu brukar han noga putta bort allt strö där han vill vila och sen lägga sig raklång på bara golvet, så han verka inte direkt kall…