Matvägran
Min kanin har tyvärr inte ätit något inatt så magen är helt tom och mjuk. Försökt stödmata och hon har fått i sig lite vatten och cc. Släpper jag in henne i buren lägger hon sig bara ner :/ Blir det inte bättre så åker vi in men någon som har tips? på hur man kan göra för att få henne att öppna munnen och äta? (Hon åt igår kväll)
Nu har hon fått i sig lite äpple
Kaniner har mycket små marginaler när de blir sjuka så jag tycker inte du ska avvakta utan kontakta din veterinär omgående!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Beakta också att det kan vara svårare att få veterinärtid nu under pandemin. Man försöker hålla nere antalet personer i väntrummen, och det kan vara många i personalen som är sjuka. På en del håll har man även nattstängt där det normalt sett brukar vara nattöppet.
Därför är det extra viktigt att inte "avvakta in i det sista" (då det kan vara svårt/omöjligt att få en akuttid på studs). Utan kontakta veterinär så snart som möjligt. De kan då bedöma hur pass akut det är, och försöka hjälpa er/hänvisa till annan mottagning om de själva har fullbokat. Kaniner är som sagt var känsliga, och när de slutar äta brukar det kunna vara allvarligt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Varför åker du inte till en veterinär nu direkt? En kanin som slutar äta och inte mår bra i övrigt behöver komma till en veterinär. Du måste ta den till veterinären enligt lagen. Jag hoppas att det löser sig! Jag håller tummarna :)
Mvh
Mig
Jag börjar alltid med att stödmata men blir det inte bättre inom kort tid är det klart jag åker in❤️Allt har gått bra och magen är igång igen