Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 770 ggr
Niiniiz
0

Sjuk kanin..?

Hej, min kanin mimmie har blivit sjuk. Hon äter inte så mycket och hon har absolut igen ork att va ute och springa. Hon nyser väldigt mycket så jag tror det är en förkylning. Hennes ögon rinner med mycket. Kaninen ligger på samma ställe hela tiden.. jag ger henne morots vitaminer som jag köpt i djuraffären ochså får hon vitaminer i sitt dricks vatten. Någon som vet hur jag kan hjälpa min kanin..? Hon orkar inte ihäller dricka själv..jag får hjälpa hon med att trycka på flaskan så det kommer vatten..Hjääälp.!!<3

balelettan
0

VETERINÄR!!!

Niiniiz
0

Jaa. men har långt från en vetrinär.

Niiniiz
0

Kanske någon som har ett tips?..?

Lippo
0

Min kanin lippo var ungefär sådär för ett tag sedan. Han ville inte äta eller dricka och han kom inte fram till burgallret när jag kom som han alltid brukade. Han ville inte springa när han fick vara ute i mitt rum. Han lade sig bara unger min säng och tittade på mig som han sa "jag orkar inte" för jag försökte få honom att bli piggare.

Om jag vore du skulle jag åka med mimmie till veterinären direkt om hon inte börjar äta/dricka eller börjar bli piggare! Äter hon något alls eller lite granna?

myriis
0

Du måste självklart åka till en vetrinär! Det spelar ingen roll hur långt du har, din kanin behöver hjälp. När en kanin inte längre dricker är det allvarligt, dem blir lätt uttorkade.

Niiniiz
0

Kaninen äter ca 1/2 dl mat.. inte likt hon.. hon väger ca 4 kg. Jag hjälper henne att dricka. Men jag vill jätte gärna åka till vetrinären..Men mina föräldrar är inte så jätte glada föratt jag har kaniner. dom är päls alärgiker. så jag får ta hand om alla själv…Jag har tyvärr inte råd med vetrinär..jag måste ju köpa kaninpellets,hö,halm och spån..varje månad.. Hur mycket kostar det med ett vetrinärbesök då kaninen undersöks..? Men om man måste köpa medicin till kaninen så blir det ännu mer.. Jag är så orolig. Föratt egentligen får jag bara ha 2 kaniner.. men när jag fick fedde och tiffie så var det nörvändigt.. jag ville inte dom skulle döö.!!:( Får försöka hjälpa min kanin själv.. om ingen vill ge tips?..:(

myriis
0

När man köper en kanin är det ens skyldighet att alltid se till så att kaninen får rätt vård..

Men iaf, ett vetrinärbesök kostar mellan 200-450 kr för en undersökning. Du kan ju även ringa en vetrinär och rådfråga annars? Det är gratis.

Niiniiz
0

Okej, vet du något nummer till en vetrinär.?

vickan1976
0

Sök efter nummret på www.eniro.se

Kaninen behöver vård omgående, innan det är för sent. Jag förstår att det är svårt när föräldrarna inte lyssnar på dig, men du måste få dem att köra er till veterinären. Tyvärr blir det dyrare efetrsom det är helg….

Berätta hur du gör!

Hur gammal är kaninen?

vickan1976
0

Det finns nog inte så mycket DU kan göra. Kaninen behöver nog antibiotika (medicin).

Lippo
0

Kolla här och se om det finns någon som ligger nära dig. http://gulasidorna.eniro.se/query?what=cs&search_word=Veterin%E4rmottagning&geo_area=bjuv

Niiniiz
0

Till,vickan1976. Jag ger henne vitaminer, värmer hon (hon fryser). Ochså hjälper jag henne att fricka. Jag tycker på flaskan föratt hon orkar inte dricka riktigt själv.

Niiniiz
0

Finns det mediciner till kanine på apoteket..?

aliciia
0

Ring å rådfråga veterinär istället..

myriis
0

Det låter väldigt allvarligt.. Om hon inte får vård av vetrinär snart kan hon tyvärr dö .

Ellen95
0

RING vetrinären!

Nicolina
0

#13 Det finns inga mediciner till kaniner på apoteket, och att exprientera med ex. alvedon är livsfarligt för dem - de dör av det.

Om en kanin är snorig så blockeras luftvägarna, de andas endast genom nosen så de kvävs då.

De har också en mycket hög matomsättning, har inte tarmarna ngt att jobba med hela tiden så fungerar de inte och då är det mycket allvarligt. Lika med vätska, blir de uttorkade så går det mycket snabbt!

Ring en närbelägen veterinär och fråga om råd, vad du ska göra. Och gör det NU! Jag har också föräldrar som inte tycker det behövs åka in till veterinär, tror nog att ngt av mina djur måste dö först för att de ska fatta att veterinär är bra ha ibland… men jag har helt enkelt tagit bussen in själv till veterinären, och då var jag 16 år. Det tar mig ungefär 1-1½ h att åka in med buss, så ingenting är för långt.

Niiniiz
0

Okeej. ska tästa det med att ringa och rådfråga. Men åka buss in själv gör jag nog inte..

Lippo
0

#18: Gör så. Men dina föräldrar kan absolut inte köra dig dit? Eller är det för att du inte kommer ha råd som du inte kommer åka?

Niiniiz
0

Jag har nog råd, får 100:- i månaden ( får mitt barnbidrag). Men mina föräldrar vill inte köra dit..

Lippo
0

#20: Taskigt läge :/ Hur mår hon nu då? har hon blivit piggare?

Sosso
0

Jag tycker att du ska börja med att ringa till en vet.

Niiniiz
0

Oj, menade 1000:-.  i månaden. så har råd, men måste ha ngon som kör mig dit;(

aliciia
0

#23 varför tar du inte bussen då ?

själv skulle jag kunna göra vadsom helst för kaninens bästa…

KvirrZ
0

Hon behöver helt klart vård av veterinär. :/

hoppas det löser sig

- Mvh Emma

ciss
0

Kaninen kommer kanske att dö om du inte åker till veterinären.

Håller tummarna för henne!

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Nicolina
0

Läste på din sida att du "bara" är 12 år… förstår då att du har svårt att ta kaninen och åka in själv men buss. Det är inte alla gånger så lätt… men jag hoppas du finner en lösning, för din kanin behöver ju veterinärvård.

Niiniiz
0

Ja, vi får see. tyckte att hon såg piggare ut nyss:D

ciss
0

Be dina föräldrar skjutsa dig. Din kanin behöver helt klart veterinärvård.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Sosso
0

#28: Bra. :) Men det vore ändå bra om du kontaktade vet för säkerhets skull.

Clariiz
0

Ring till veterinären.. Annars kanske någon annan släkting/kompis (deras föräldrar) kan skuttsa?

Ta Taxi/buss?

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com