Säljes?!
Hjälp! Vi köpte kaniner i oktober men min sambo har blivit jätteallergisk mot höet och vi befarar att även vår yngsta son är det. 😫 Vi har dom inomhus och kan därför inte ta ut dom. Vi tänkte först om vi skulle härda ut tills våren och ställa ut dom men situationen börjar bli ohållbar. Vi vet inte vad vi ska göra och det känns egentligen som ett svek mot våra barn och som ett nederlag att sälja dom när vi nästan precis köpt dom. Har vi några alternativ?
De är två tjejer, systrar födda i slutet av aug. Supermysiga och snälla som kommer fram till en när man sätter sig i hagen. De ligger annars nästan alltid ute i hagen och myser. Någon intresserad eller som kan komma med input? 😞
Har ni testat att byta hö? Jag är väldigt pollenallergisk (tar 3 receptbelagda mediciner varje dag på somrarna för att orka) och märker att vissa sorters hö är jag allergisk mot och vissa går utan problem. Har provat massa sorter av olika anledningar, och typ 2 har jag varit allergisk mot men betydligt fler har jag klarat av bra. Så det kan vara värt att prova att byta hö.
Andra saker ni kan göra för att lindra besvären är dels att ta allergimediciner. Receptfria tabletter, nässpray och ögondroppar finns på apoteket. Ni kan även se till att vädra ofta och speciellt i samband med att ni fyller på hö. Efter ni fyllt på hö kan ni dammsuga och gärna byta kläder och tvätta av ansiktet. För att slippa göra detta flera ggr om dagen kan ni skaffa/bygga en stor höhäck. Jag har haft ett par olika hemmabyggda varianter som är stora så att jag endast behöver fylla på 1-2 gånger om dagen.
Nu antar jag iofs bara att det är just att fylla på med hö som är det största problemet, men så är det för mig i alla fall. När höet väl är på plats i höhäcken (inuti en ikea-hol) har jag inga problem med allergi. Sedan är det ju också bra om det går att ha kaninerna i ett rum där man inte är hela tiden. T.ex. sovrummet eller köket. På så sätt kan den som är allergisk undvika att vara hos kaninerna så ofta.
#1: Han känner av det nästan hela tiden (allra värst när han är i vardagsrummet), vissa dagar får han ta inhalator för han får svårt att andas. Köket och vardagsrummet sitter ihop och våra sovrum är för små. 😫 Vet inte om byta hösort skulle hjälpa när han är såhär pass allergisk, men de går ju att testa.
#0 Hej!
Vilken jobbig sits ni har hamnat i, beklagar🙁…men applåder till att ni försöker lösa det och inte bara ger upp på direkten (som många verkar göra). Självklart ska man ta allergi på allvar (speciellt om det är kraftig allergi det rör sig om)…men ibland kan ju lite "tänkande utanför boxen" lösa problem även om de först verkar omöjligt.
Ni känner ingen som skulle kunna ha de hos sig fram till våren då? Tänker att ni sedan kan ha de utomhus (förutsatt såklart att ni har den möjligheten).
Hade utekaniner under hela min uppväxt etc. och har en pappa med diverse allergier. Fungerade hur bra som helst (använde dock speciella "kaninkläder" för att inte dra med mig en massa päls/hö osv. in). En förutsättning är ju då naturligtvis att ni även kan förvara höet utomhus (ex. i en bod/lekstuga/förråd eller så).
Hoppas det löser sig. Mvh/Chinesecrestedlover
Kaniner ska helst inte vara ute. Många tror att de trivs ute men de flesta gör inte det. Det finns många faror. Ibland kan de ta sig ut ur buren. Det kan komma katter eller rävar och antingen bita ihjäl de eller skrämma ihjäl de. Det har hänt flera gånger att folk har gått in på andras trädgårdar och haft ihjäl kaninerna på väldigt brutala sätt. Så jag skulle absolut inte rekommendera en utebur.
Men som #1 sa, det kan hjälpa att byta hö sort. Vad är det för hö sort ni har nu?
#4 Vet inte var du fått din information ifrån, men det går alldeles utmärkt att ha kaniner utomhus och de trivs finfint med det (så länge de har utrymme osv. naturligtvis).
Utomhus har de en mer naturlig tillvaro/mer naturlig stimulans än inomhus så varför skulle det vara sämre?
Tar de sig ut ur buren så bör man se över buren, likaså när det kommer till faror (och idioter). Visst det kan hända saker om man har otur och som med allt så finns det ju vissa risker (dock inte så man behöver gå runt och oroa sig, så vanligt är det inte) men det gör det ju med innekanin också.
Jag förlorade två utekaniner som försvann spårlöst från sin Hage. Vet inte vad som hände (rymde, rovdjur eller stöld) men det är inte en vanlig grej. Har haft massor med kaniner (alla utomhus förutom de jag har nu, kan inte längre ha de ute p.g.a. hur jag bor = lägenhet med väldigt solig uteplats).
Att två försvunnit för mig är såklart en tragedi men de levde ett bra liv fram tills dess (de var ca fem år då) och det är två av ett 30 tal kaniner (eller så, vet ej exakt men det är en hel del) under lika många år…så skulle inte kalla det någon jättestor risk.
De var ute i en öppen Hage (inget tak/golv) och det är såklart en större risk att någonting händer i en sådan (än om de hade varit i en mer stängd hage). De hade bott så hela sina liv utan problem (dock i en annan del av landet) så vet inte om det kom ett rovdjur (nära skogsområde)…mitt fel, skulle ha säkrat upp hagen bättre.
Med bra burar så kommer man långt och med möjlighet att gömma sig, tak och "golv"/nergrävt nät så är risken minimal att de tar sig ut/rovdjur tar sig in.
Innekaniner är ju inte förskonade för faror de heller. De kan skada sig på saker i hemmet som ex. sladdar (och det kan gå fort), hoppa upp på ställen de inte ska vara på, gnaga i sig saker de inte borde osv. Faror finns alltid, det går inte helt att komma undan.
Ska kaniner vara inne så anser jag att de ska vara frigående = då finns det faror (oavsett hur mycket man "säkrar upp"). Mycket utrymme är nämligen A och O för en lycklig kanin, oavsett om den bor ute eller inne (och en eller flera artfränder).
Att det finns folk (galningar) som kan gå in och skada djur…visst, de finns… men de flesta människor gör inte det (aka. normala människor) så risken är ju inte jättestor. Sen kan man ju inte (anser jag i alla fall) leva sitt liv och vara livrädd för eventuella psykopater/sociopater och andra galningar som kanske kan bestämma sig för att skada ens djur (eller en själv)…och då har jag ändå svårt att lita på folk.
Om jag kunde så skulle jag ha kaninerna ute utan tvekan även nu (dock har jag en ras nu som tillskillnad från alla andra raser inte kan vara ute vintertid, engelsk vädur).
Mvh/Chinesecrestedlover
- Redigerat 2020-12-16 04:55 av Chinesecrestedlover