måste skriva av mig..
åhh. jag blir så ledsen på ronja och mira ibland. de ska alltid förstöra saker. det senaste de har förstört var ena dörren till buren. de har bitit ett stort hål inom den röda ringen (på bilden).
nu har jag delat av buren, så att de bara kan vara på ena sidan. den andra delen har jag tömt (på spån osv.), och så måste jag fixa dörren innan de får tillgång till den delen igen. :/
kände bara för att skriva av mig..

Hur kunde de bita sönder den? Var det bara plast, eller var det en rejäl dörr?
Har de alltid tillgång till gnagmaterial såsom kvistar, grenar etc?
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

#1 - det är någon sorts "plastgolv" . trodde inte de skulle lyckas få tag på det då det finns träbitar på andra sidan som ska hindra de att få tag på det. men, har man smarta kaniner så. :-)
inte så rejäl, men bra nog att inte släppa ut dem ur buren.
de har alltid tillgång till grenar, så det var knappast därför.

#2: Sånt golv har vi haft på toan. Det ser & känns starkt men är inte det. ;)
Antagligen hade de tråkigt & bestämde sig för att busa. De har väl sitthylla? Annars - skaffa. Mina kaniner älskar att hoppa upp och ned :)
Ge dem så mycket aktivering som möjligt och mycket Motion och grenar. Då har de annat att tänka på istället för att bita sönder dörrar. Har haft det problemet med en foderkanin ;-)
www.frihetenskaniner.se

#3 - de har inte sitthylla, men de har upphöjt "golv", som en våning uppåt. där hoppar de upp och ner hela tiden. :P
så en sitthylla skulle inte hjälpa så mycket. ;-)

#4 Det är en sitthylla du har, iallafall av det jag sett på bilderna. Jag tycker att det verkar som du aktiverar dem bra! Vad man kan göra är att dela upp maten och ge lite mat ofta istället för allt på en gång. På så sätt har de alltid lite mat i skålen, och det brukar göra att de inte tänker på att tugga på saker :P

En foderboll kanske?
Ger mina innekaniner mat i den varje kväll. Slänger ut dem i korridoren och sedan är det bara för dem att rulla på :P
Om de inte får den aktiveringen blir man väckt tidigt på morgonen när de sätter igång att gräva…

Du kan testa att använda en aktiveringsboll.
www.frihetenskaniner.se

#7 Var ju det jag menade XP Kallar det dock foderboll då mina kaniner alltid blir utfodrade genom den men aktiveringsboll är nog det allmänna namnet ^^
Vad tråkigt:/

Vad synd =/
känner igen det där, Isaac river sönder mina tapeter :P
- Mvh Emma

Känner också igen det dära.. :)

#5 - Tack. De har två skålar som de får mat i, och de äter inte alltid upp maten direkt, så mat finns det alltid i dem. ^^
och somsagt har de alltid tillgång till grenar. frukt och grönsaker får de också..
#6 - hmm.. aktiveringsboll.. vet inte riktigt vart jag kan köpa sån. :/
#11 - haha, ojj då. x)

#13 Okej! Det är bra .. Hum .. De allra bästa aktivieringsbollarna är till för hundar. Har köpt 2 stycken. 1 stor och en mellanstor. Fyller de med något gott och sedan rullar man iväg det. Mina är galna i dem ;) Annars kan man göra egna av toarullar :)
Jobbigt :/

Vad jobbigt!

#14 - ska titta någon dag jag är i stan och har pengar efter aktiveringsbollar för hundar då. ^^
toarullar.. ja, jag ska väl ta och göra några någon dag. =) tack för tipset! :)

#17: Hundaktiveringsbollar är dyrare än bollarna för kaniner.
www.frihetenskaniner.se

#18 Inte på ICA. Där är alla hundsaker billigare än kaninsakerna.

#19: Inte hos oss. Fast det varierar väl :)
www.frihetenskaniner.se

#18 - jag struntar i hur mycket pengar det går. jag köper hellre saker till mina kaniner än till mig själv. så det spelar ingen roll egentligen. ^^
#19 - så tror jag faktiskt det är hos oss också, att hundsakerna är billigare då..

Jag har nästan bara hundsaker. Hundskålar, hundleksaker (mycket uppskattat!), hundfiltar, hundkoppel mm. Mycket billigare och tåligare :)

Dessutom finns det riktigt stora hundaktiveringsbollar. Har en stor som är ungefär lika stor som Mio xD
#23 haha! använder han den flitigt? :P

#24 Nej, mesig som han är så är han rädd för den xP han har en lite mindre i sin bur. Men Myran däremot ;)

#22 - har också hundkoppel, sånna man kan "stoppa" .. riktigt bra. :)
#23 - hahaha. gillar han den? ;D

#26 Det finns också jättebra långa koppel. 4 m. långa och liiite tjockare än vanliga runda kaninkoppel. Men de funkar verkligen jättebra! ;) Kostar 15 kr här på ICA Maxi, ruskigt billigt ;)

#27 - wow! sånna ska man köpa mkt av. =)
#25 haha ^^

Hundkoppel är bra, då bits de inte sönder lika lätt :)
www.frihetenskaniner.se

#30 - japp. har redan sånt. :)
Buussiga kaniner :)