Sur kanin
Hej! Min kaninhona har vanligtvis varit ganska framme och har alltid kommit fram när jag kommer och hälsar på mig och så. Men nu när min älskade kaninhane och hennes kompis då gick bort för några månader sen har hon varit lite deppig kanske och väldigt sur på mig. Hon kommer aldrig ner i hägnet när jag kommer och om hon är nere så hoppar hon upp direkt så fort jag kommer och gömmer sig i buren och vill inte komma fram. Hon har även rymt flera gånger den dess (har aldrig gjort det innan) men hon har rymt typ fem gånger nu och har varit ute en hel natt en gång. När jag har henne ute i hagen är det enda hon tänker på att rymma. Men jag skulle så gärna vilja bonda med henne och få hennes tillit men har ingen aning om hur jag ska göra. Hon kommer inte ens ner i hägnet när jag lockar med hennes favoritgodis. Ska hon få en ny kompis?? Hur ska jag göra för det är inte något kul att ha det såhär när det känns som att hon hatar mig helt plötsligt.
Kolla henne gärna hos veterinären för säkerhets skull eftersom det kan vara att hon är sjuk. Men det är nog så att hon är ledsen och känner sig ensam. En kanin som har bott med en/flera kaniner länge kan reagera så. Jag har en hona som bodde med sin syster och en till hona som hon trivdes jätte bra med. Hon var där när både systern och kompisen dog utan så långt mellanrum mellan de två dödsfallen. Hon är fortfarande inte stabil och gör konstiga saker som att bitas utan någon anledning och utan att hon ens är sur. Det är sjukt hur mycket mera känslor djur har än vad vi tror.
Men kolla henne gärna hos veterinären för säkerhets skull eftersom det kan också vara att hon har ont fysiskt.
Lycka till!