Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 423 ggr
marve
0

Ful päls

Hej!

Har en lejonhuvad dvärgkanin som är 10 veckor gammal. Han har fällt ner ett öra och pälsen ser inte fint ut där mellan öronen och upp i ryggen. Inga kalla fläckar, mer som att pälsen ser lite "fettigt" ut. Är det normalt? Håller han kanske på att byta bebispälsen? Har inte haft kaniner förut…

Hälsningar!

sp0ngeb0b
0

Jag har ingen erfarenhet av denna åkomma men tycker mig minnas att jag läst någonstans att det kan bero på att man klappar dem väldigt mycket. Vi har ju fett och smuts på händerna och på så sätt hamnar det i kaninens päls. Om du inte får något bättre svar kanske du kan testa att torka bort det om det går (med torr trasa/handduk, inte fuktig eller blöt och inga medel, bara en torr duk liksom), och sedan alltid tvätta händerna före du klappar kaninen. Så kan du ju se om det försvinner och då vet du vad problemet berodde på. Annars skadar det aldrig att ringa och rådfråga en veterinär.

sp0ngeb0b
0

Kan även tillägga att pälsen mellan öronen inte ser likadan ut som på resten av kroppen. På mina två kaniner är den mycket mjukare och glesare än övrig päls. Jag har en med öronen uppåt och en med hängande öron och det ser likadant ut på båda (fast det är tydligast när de har hängande öron förstås). Men den ska ju inte vara fettig.

• Redigerat 2020-11-30 11:07 av sp0ngeb0b
Bianca Songcastle
0

En kanin ska ha frisk och slät päls. Om den är fettig eller tovig kan det vara något fel då kaniner är väldigt renliga djur.

✨Ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid.✨

marve
0

#3: tack för meddelandet! Jag har en tid hos veterinären på fredag för vaccination, får fråga de då.

Bianca Songcastle
0

Ingen orsak! :) Bara roligt att hjälpa till! Lycka till! Uppdatera här i tråden hur det går för er vetja! ;D

✨Ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid.✨