Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 490 ggr
djurflikkan
0

Sallad

Varje gång jag handlar står jag som ett frågetecken vid sallad hyllorna om vad jag ska välja, känns som om jag alltid köper samma grejer men iochmed jag vill variera men känner mig osäker på vad man kan köpa så ställer jag frågan här. Vad brukar ni köpa till era små ninnisar

Bianca Songcastle
1

Sallad, baby spenat, gurka fast ingen riktig näring för det är ju typ bara vatten 😂 Men håller med är svårt att komma på.

✨Ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid.✨

Ellythebunny
1

Jag kör på påsarna som redan innehåller olika typer av sallader i en.
Min nin ÄLSKAR ”Grillmix” från Coop eller ”Provensalsk sallad” från Ica. Dom innehåller dom lite grövre sorterna och inte spenat.
Annars ruccola, mache, rosé är något jag köper!

Maleficum
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De gånger jag köper sallad blir det mix som innehåller ruccola (eller enbart ruccola) för det älskar både kaninen och fåglarna. Men blir främst när de har extrapris för han är inte superförtjust i sallad (och har tillgång till att gå ut i trädgården och äta gräs och örter där som han vill).

Odlar även sädesgräs (tex korngräs/havregräs/vetegräs) under vintern som han får beta på. Enkelt och smidigt!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Momo87
0

#3: intressant :) hur odlar du upp det? Köper du vanliga korn på mataffär o odlar upp? Går det snabbt att odla?

Maleficum
0

#4: Köper från foderaffär typ granngården (tyvärr är korn och sånt ofta skalat eller behandlat i mataffär så det inte går att odla, ett undantag är vete men Kenzie tycker det gräset är lite för sött så han föredrar korn).

Antingen kan man odla det hydroponiskt (alltså bara i vatten, sök på sprouted fodder så brukar man få upp mycket sidor på hur man ska göra) men själv får jag ofta lite för mycket problem med mögel så fyller ett tunt lager jord (typ 1 cm) i botten på en kattlåda och sen täcker med säden (vilken sort jag råkar ha hemma för tillfället) och ser till att det är ordentligt fuktigt. Ställer dem sen under en handduk de första dagarna (då många frön vill gro mörkt).

Det växer jättefort men brukar vänta ungefär 7 dagar (har gått kanske 6-7 dagar från plantering till höjden som syns i bilden i inlägg #3) så det har ordentligt höjd för att börja betas (brukar lägga ett galler på lådan så han inte ska ner och gräva i jorden eller beta av dem hela vägen ner till rötterna) sen är det bara att se till att hålla dem vattnade. Försöka ha fler lådor i gång i lite olika växtstadier så jag kan byta ut dem (brukar växa runt 1 cm per dygn de första dagarna). När jag märker att de avtar i växandet så slänger jag det i komposten eller ut på gräsmattan om jag har något lerigt ställe och startar om i lådan.

När Kenzie var yngre så fick han sprouted fodder istället för pellets.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Would you like to cut your feed bill and increase the health of your rabbits? Yes? Then start growing fodder! With a continuous fodder system, you can produce a fresh tray every day in a matter of minutes.
sp0ngeb0b
1

Jag köper aldrig grönsaker till mina kaniner, kan dock hända att jag köper örter till dem. De brukar mest bara få det som blir över när jag lagar mat. Ändbitar på gurka och morot t.ex. :)

Ellythebunny
0

Jag köper även örter såsom basilika och mynta. Ibland persilja men är väldigt sparsmakad med det!

Momo87
0

#5: tack för det utförliga svaret :)