brunst
Någon här som vet när kaninhonan brukar få dens första brunst? Och tycker ni att det är tidigt att ta en första kull på en kanin som är 9 eller 10 månader?
#0 Varför ska du ta en kull? Har du en specifik plan? Har du tid, möjlighet och ekonomi att behålla ALLA ungarna om du inte kan hitta seriösa livslånga hem?
Att avla är ett stort ansvar och inget som man bör göra hur som helst. Det finns redan alldeles för mycket kaniner som söker nya hem redan och det behövs inga fler ungar som hamnar i "omplaceringskarusellen". Kaninungar är jättesöta och det gör tyvärr att många avlar för att "de är ju så söta" och det är en förkastlig anledning till att bedriva Avel.
/Chinesecrestedlover
- Redigerat 2020-11-22 18:46 av Chinesecrestedlover
#1 Detta är inte min första kull, utan jag bedriver en seriös uppfödning här hemma. Här finns tomma burar att fylla ut och utrymme för att bygga nya burar, inget att oroa sig över ;)
#2 Så om du är seriös och har erfarenhet av uppfödning, varför ställer du då frågor kring "basic kunskap"?
Det känns i mina ögon inte speciellt seriöst och som någonting man absolut bör ha koll på INNAN man tar sin första kull.
Sen att "fylla ut" burar känns ju sådär också. Det finns jätte många kaniner redan som söker hem så varför bidra till flera?
Jag hoppas verkligen att du i alla fall har någon seriös tanke och plan bakom din uppfödning (för du ger inte direkt ett jätteseriöst intryck i den här tråden).
/Chinesecrestedlover
#3 Brukar ej ta kullar på så pass unga kaniner, ville ha någons åsikt vad som de tycker. Det jag menade med att "fylla ut" som jag skrev är det att du verkade vara orolig över vad jag skulle göra om ingen skulle köpa kaninungarna och då syftade jag på att det finns många burar att "fylla ut" om det skulle vara såpass att ingen köper. Jag har min Avel och jag har mina mål, vet inte vad som anses som en seriös uppfödning i dina ögon.
#3 Ska även tillägga att om någon av kanierna som kommer här hemifrån kommer ut till salu, köper jag alltid tillbaka den.